Методичні рекомендації з питань організації та проведення
«Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності»
Державна служба
України з надзвичайних ситуацій
Міністерство освіти і науки України
Навчально-методичний центр
цивільного захисту
та безпеки життєдіяльності
Тернопільської області
Тернопільський комунальний методичний
центр
|
Державна служба
України з надзвичайних ситуацій Міністерство освіти і науки України Навчально-методичний центр
цивільного захисту та безпеки життєдіяльності
Тернопільської області Тернопільський комунальний
методичний центр науково-освітніх інновацій та
моніторингу |
|
Методичні рекомендації з
питань організації та проведення
«Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності»
у закладах дошкільної освіти
Тернопіль - 2021
Методичні
рекомендації укладені на допомогу педагогічним працівникам закладів дошкільної
освіти області з питань організації та проведення «Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності» у закладах дошкільної
освіти
Укладачі:
Сагайдак Л. Д., начальник обласного методичного кабінету (БЖД
населення) НМЦ ЦЗ та БЖД Тернопільської
області
Галькевич
О.П., завідувач кабінету навчального НМЦ ЦЗ та
БЖД Тернопільської області
Рецензенти:
Даценко М.М., консультант Тернопільського комунального методичного центру науково-освітніх інновацій та моніторингу
Затверджено на засіданні методичної комісії НМЦ ЦЗ та БЖД Тернопільської областіПротокол № 4 від 26 квітня 2021 р.
Методичні рекомендації з питань організації та проведення «Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності» у закладах дошкільної
освіти.
«Швидше
всього наздоганяє
та небезпека, яку зневажають»
Публіцій Сір
Сьогодні, як ніколи, зростає роль освіти у підготовці дітей до самостійного життя, де кількість надзвичайних ситуацій постійно зростає, екологічна ситуація погіршується. Життєво необхідно озброїти дітей знаннями, вміннями і розумінням важливості збереження власного здоров'я. Тому виховання здорового покоління, зі сформованою культурою безпечної поведінки, з засвоєними алгоритмами дій в умовах надзвичайних ситуацій, одне з пріоритетних завдань, яке стоїть перед освітою.
Щорічно Кабінет Міністрів України своїм розпорядженням «Про затвердження
плану основних заходів цивільного захисту на рік», Міністерство освіти і науки України
та Державної служби України з надзвичайних ситуацій видають свої
накази, які рекомендують в закладах дошкільної освіти організовувати проведення «Тижнів
знань з основ
безпеки життєдіяльності».
Основна мета проведення «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності» - допомогти сформувати в дітей свідоме
ставлення до свого життя і здоров'я, оволодіти основами здорового та безпечного
способу життя.
Суть проведення «Тижнів знань з основ безпеки
життєдіяльності» полягає в ефективній організації освітнього процесу, який
дозволятиме дітям оволодіти основами знань про здоровий спосіб життя, формувати
правила безпечної поведінки та дотримання їх у різних життєвих ситуаціях.
«Тиждень знань з основ безпеки життєдіяльності» може включати такі технологічні етапи:
• чітко продумана організація освітнього
процесу;
• моделювання чи створення ігрових
навчальних ситуацій;
• засвоєння правил поведінки, які
гарантують безпеку життя дитини.
«Тиждень знань з основ безпеки життєдіяльності» проводиться двічі на рік (квітень – травень
Тиждень безпеки дитини , жовтень-листопад «Тиждень
знань з основ безпеки життєдіяльності»).
Тематичний план проведення «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності» повинен охоплювати такі аспекти:
Сам удома. Небезпека на вулиці.
Основні правила поведінки:
- при експлуатації побутових
електроприлад;
- в супермаркеті;
- під час літнього відпочинку на
воді, біля водоймищ;
- при виникненні пожежі;
- під час грози, сильного вітру,
шквалів;
- під час подорожі до лісу;
- під час збирання грибів та
лікарських рослин;
- на транспорті, автошляхах та
залізниці;
- при користуванні предметами
побутової хімії та піротехнічними засобами;
- при виявленні розливів ртуті;
- при знаходженні вибухонебезпечних
предметів або маловідомих предметів;
- при зустрічі зі свійськими та
дикими тваринами
Підбір матеріалів і
форма навчання повинні відповідати віковим групам дітей.
Необхідно приділити
увагу розбору практичних питань із навчання дітей правильному поводженню в
різних життєвих ситуаціях.
Зміст роботи під час
«Тижнів знань з основ безпеки
життєдіяльності» слід планувати відповідно до сезонних ризиків. Наприклад, в
зимовий період варто більше уваги звертати на правила поведінки на льоду, під час ожеледиці, в мороз, під час
новорічних та Різдвяних святкувань, тощо. Весною слід наголошувати на правилах
поведінки на воді, в лісі, в побуті і т. д.
У «Тижнів знань з основ безпеки
життєдіяльності» можна виокремити такі компоненти: практичний, теоретичний,
ігровий.
Практичний компонент
передбачає здійснення дітьми будь-яких практичних дій: це малювання малюнка, ліплення,
проведення спортивних естафет, тощо.
Теоретичний
компонент може бути дуже різноманітним. Його основне завдання - розширити
знання діток про основи безпеки життєдіяльності, про різного роду надзвичайні ситуацій та правила поведінки під час їх виникнення,
про безпеку у повсякденному житті та ведення здорового способу життя. На заняття
можуть бути запрошені фахівці в цих галузях.
Ігровий компонент
(конкурси, вікторини, рольові ігри, театралізовані вистави) найбільш видовищний
в «Тижні знань з основ безпеки
життєдіяльності». У ньому можуть брати участь усі дітки. У конкурсах може
проявлятися й просто бажання перемогти, бути першим. Це добре, адже малюки засвоюють
необхідну інформацію, а заодно проявляють свої здібності та знання.
Інтерактивні
методики, які варто застосовувати в рамках проведення «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності» дадуть змогу
задіяти не тільки свідомість дитини, але й її почуття, емоції, вольові якості,
тобто залучатимуть до процесу навчання
«цілісну людину».
І це сприятиме
кращому засвоєнню навчального матеріалу.
Основними вимогами
до організації «Тижнів знань з основ
безпеки життєдіяльності» є:
1. Залучення всіх дітей з
урахуванням їхніх інтересів і здібностей.
2. Органічне поєднання навчальної і виховної
діяльності.
3. Практична
спрямованість заходів.
Наприкінці «Тижня знань з основ безпеки
життєдіяльності» необхідно підбити підсумки конкурсів, нагородити переможців.
Рекомендації щодо проведення
«Тижнів
знань з основ
безпеки життєдіяльності».
Головними дійовими особами в організації «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності» є діти.
Основні заходи «Тижнів знань з основ безпеки
життєдіяльності» можуть бути такими:
•підготовка й оформлення плану проведення «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності» (Додаток №1);
•підготовка і проведення
міні-лекторію під рубрикою «Це повинен знати кожен»;
• підготовка і проведення виховних
годин у кожному класі. Наприклад: «Твоя
безпека - твоя уважність»;
проведення
конкурсу на кращий малюнок.
Наприклад: «Безпечне довкілля», «Надзвичайна ситуація – очима дітей»;
«Сам собі рятувальник»;
• проведення конкурсу плакатів,
колажів. Наприклад: «Будь уважним»,
«Правила безпеки», «Коли електроприлади бувають небезпечні», «Твоя безпека залежить від тебе»;
•проведення вікторин. Наприклад: «Правила безпечної поведінки», «Безпека та
загрози», «Виживання в екстремальній ситуації»;
• демонстрація мультиків
відеофільмів про надзвичайні ситуації та загрози, які вони несуть, про героїчну
працю рятувальників тощо;
• проведення екскурсій у підрозділи
ДСНС України в області, на пожежно -технічну виставку;
• оформлення стендів за тематикою: «Безпека у повсякденному житті».
План проведення «Тижня знань з основ безпеки
життєдіяльності» (Додаток №1) розробляється за
10 днів до початку проведення. За
тиждень до початку з його підготовки і проведення директору (завідувачу) та методисту звітують відповідальні за
кожен захід, визначають порядок вручення призів і нагород переможцям.
За 3-4 дні до
початку «Тижня знань з основ безпеки
життєдіяльності» у вестибюлі закладу освіти вивішуються оголошення з програмою,
а в день відкриття - плакат «Тижня знань з
основ безпеки життєдіяльності» на якому розміщуються план проведення «Тижня знань з основ безпеки
життєдіяльності», умови проведення окремих конкурсів, вистав, виступів, а також
фотоматеріали з проведення «Тижня знань з
основ безпеки життєдіяльності» минулого року.
В закладах освіти
оформляються стенди, стінгазети і плакати з крилатими висловами про безпеку,
здоров'я, правила поведінки.
Орієнтовний
план проведення
«Тижня
знань з основ
безпеки життєдіяльності» (зимовий)
Понеділок
1.
Проведення заняття на тему: «Це
повинен знати кожен». Правила поведінки в зимову пору року: «Переохолодження
організму. Відмороження».
2.Проведення виховної години: «Твоя безпека - це твоя уважність».
3.Презентація вистави «Сучасні
проблеми безпеки життєдіяльності».
Вівторок
1.Проведення заняття на тему: «Це
повинен знати кожен». Правила поведінки в зимову пору року: «Обережно,
ожеледиця», «Небезпечні бурульки».
2.Проведення конкурсу серед дітей старшої групи на тему: «Надзвичайні
ситуації та особливості поведінки в них».
3.Організація конкурсу для середньої та молодшої груп
на тему: «Правила безпеки».
Середа
1. Проведення заняття на тему: «Це повинен знати кожен». Правила
поведінки в зимову пору року: «Небезпечні забави, тонкий лід».
2.Проведення вікторини для усіх груп: «Правила
безпечної поведінки».
Четвер
1.
Проведення заняття на тему: «Це повинен знати кожен». Правила поведінки в зимову пору року: «Грип»,
«Обережно, ртуть!».
2. Презентація вистави:«Твоє
життя - твій вибір».
3. Організація екскурсії у підрозділи
ДСНС України, на пожежно-технічну виставку для дітей дошкільного віку.
П'ятниця
1.
Проведення заняття на тему: «Це
повинен знати кожен». Правила поведінки в зимову пору року: «Святкуйте
безпечно. Петарди, хлопавки».
2. Перегляд та обговорення мультиків,
відеофільмів про надзвичайні ситуації та правила поведінки в них.
3.Нагородження переможців конкурсів.
Орієнтовний
план проведення
«Тижня
знань з основ
безпеки життєдіяльності» (весняний)
Понеділок
1. Проведення заняття на тему: «Це повинен знати кожен». Правила поведінки в весняно-літню пору
року: «Поведінка на воді».
2.Проведення виховної години: «Загартовування організму», «Перша допомога при сонячному
(тепловому) ударі».
3.Проведення виховної години на тему:
«Чиста вода. Охорона водних ресурсів».
Вівторок
1.
Проведення заняття на тему: «Це повинен знати кожен». Правила поведінки в весняно-літню пору року: «Отруєння грибами».
2. Презентація вистави «Основи
пожежної безпеки».
3.Організація конкурсу малюнку для дітей
середньої та старшої груп «Безпечне довкілля» або колажів «Коли електроприлади бувають небезпечні».
Середа
1.Проведення заняття
на тему: «Це повинен знати кожен». Правила
поведінки в весняно-літню пору року: «Якщо ви заблукали в лісі».
2.Проведення вікторини для діток
молодшої групи: «Виживання в екстремальній ситуації».
3.Презентація вистави діткам усіх
груп: «Юний рятувальник».
Четвер
1.Проведення заняття на тему: «Це повинен знати кожен». Правила
поведінки в весняно-літню пору року: «Обережно, вибухонебезпечні предмети»,«Блискавка!».
2.Проведення виховних годин серед дітей молодших, середніх
та старших груп: «Правила безпечної
поведінки у повсякденному житті».
П'ятниця
1.
Проведення заняття на тему: «Це
повинен знати кожен». Правила поведінки в весняно-літню пору року: «Кліщі».
2. Перегляд та обговорення мультиків,
відеоматеріалів про надзвичайні ситуації.
3.Нагородження переможців конкурсів
Додаток №1
“Затверджую”
Керівник (назва закладу освіти)
_______
А.Є.Головко
« »
травня 20__ р.
План заходів
Тижня знань з основ
безпеки життєдіяльності
у Тернопільському (назва закладу освіти) ___
з 15.10.20_р. по
20.10.20_р.
Дата проведення |
Назва заходу |
Відповідальний |
Примітка про виконання |
15.04._р. |
Обговорення на нараді плану
проведення Тижня знань з основ безпеки
життєдіяльності |
Методист, Психолог |
|
15.04.1_р. – 20.04.1_р. |
Проведення Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності |
Педагогічний
та дитячі колективи ЗДО |
|
17.04._р. |
Проведення святкового заходу,
присвяченого Тижню знань з основ безпеки життєдіяльності |
Методист,
муз керівник, психолог |
|
15.04._р. – 20.04._р. |
Проведення конкурсу дитячих
малюнків, віршів в рамках Тижня |
вихователі |
|
Згідно плану проведення Тижня
(додається) |
Проведення занять, виховних
годин в групах ЗДО |
Вихователі |
|
20.04._р. |
Підведення підсумків проведення
Тижня знань з основ БЖД |
Завідувач,
педпрацівники Тижня |
|
Додаток №2
Назва
закладу освіти
НАКАЗ
від жовтня 20_
року
№
м.
Тернопіль
Про
проведення Тижня знань з основ
безпеки
життєдіяльності
Відповідно
до розпорядження Кабінету Міністрів України від 12.02.20_р. №_-р «Про
затвердження плану основних заходів цивільного захисту на 20_ рік», спільного
наказу Міністерства освіти і науки, Державної служби України з надзвичайних
ситуацій від 16.04.2014 №462/204 «Про проведення Тижнів знань з основ безпеки
життєдіяльності у дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладах України»,
розпорядження голови обласної державної адміністрації від 14.03.20_ року №_-од
«Про затвердження плану основних заходів цивільного захисту Тернопільської
області на 20_ рік», спільного наказу Департаменту освіти і науки Управління
Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Тернопільській області від
08.05.2014 №170/335 «Про проведення Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності
у дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладах області».
НАКАЗУЮ:
1.
Провести у (назва закладу освіти) з 15.10.201_ року по 20.10.201_
року Тиждень знань з основ безпеки життєдіяльності .
2.
Вихователям груп (назва закладу освіти) до 15.04.20_ року розробити та погодити план
проведення Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності для кожної групи.
3. Звіт про проведення Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності подати у відділ
освіти громади (управління освіти).
4.
Педагогічних працівників, які брали активну участь
у заходах нагородити грамотами та подяками.
5.
Контроль
за виконанням даного наказу покласти
на методиста Колесник О.В..
Директор(завідувач)
А.В.
Хмара
Додаток №3
ОРГАНІЗАЦІЯ РОБОТИ
у (назва закладу освіти)
з питань безпеки життєдіяльності
Відповідно до Кодексу ЦЗ України - культура безпеки
життєдіяльності населення - це сукупність цінностей, стандартів, моральних норм
і норм поведінки, спрямованих на підтримання самодисципліни як способу
підвищення рівня безпеки.
Проблема безпеки
дитини, уміння захистити себе завжди була актуальною. Більше 50% дітей
5-6-річного віку батьки залишають вдома самих, без нагляду дорослих. Статистика
свідчить щодо високого рівня травматизму серед старших дошкільників та молодших
школярів. І якщо серед школярів переважає вуличний травматизм, то дошкільники
отримують побутові та домашні травми.
Ми, дорослі, повинні допомогти
сформувати у дитини перші уявлення про навколишній світ, адже найвища цінність
суспільства – людина, її життя і здоров’я. Необхідно зауважити, що з кожним
роком збільшується кількість факторів, що негативно впливають на життя і
здоров’я людини.
Практичні знання,
які дитина отримує в ході ігрового тренінгу не опосередковані, а є результатом
набутого життєвого досвіду. Тренінг дозволяє кожній дитині побути в ситуації,
яка подібна критичній, життєвій та самостійно знайти вірне рішення,
відпрацювати алгоритм поведінки в тій чи іншій ситуації.
Формування у дітей
дошкільного віку свідомої безпечної поведінки повинно базуватись на позитивних
прикладах поведінки дорослих. Особливу увагу приділяти роботі з сім’єю, зробити
батьків своїми однодумцями і виховувати
у дітей духовне і фізичне здоров’я .
Саме заклади дошкільної освіти є
першочерговими та базовими у процесі створення у дітей на все життя стереотипу
здорового способу життя, формування правил безпечної поведінки в повсякденному
житті та при виникненні надзвичайних ситуацій.
Виховання в сім’ї залежить від
загальної культури батьків, яким гарантується право вільного доступу до
інформації про стан довкілля, про якість харчових продуктів і предметів побуту,
а також право на її поширення.
Кожна
дитина почуває себе у безпеці тоді, коли знає, як правильно діяти у певній
ситуації. Сьогодні, навчаючи дітей правилам безпеки життєдіяльності, ми
закладаємо надійний фундамент знань на майбутнє.
Брак життєвого досвіду,
беззахисність і невміння діяти в критичних ситуаціях робить дитину уразливою в
усіх відношеннях.
Робота з питань попередження випадків
дитячого травматизму розподілена на два етапи.
І етап. До початку нового навчального
року в закладі розробляються комплексні
заходи з безпеки життєдіяльності дітей. Видається наказ “Про організацію роботи
з питань збереження життя та здоров’я дітей“. При підготовці наказу
адміністрація керується спільним наказом
Міністерства освіти і науки, Державної служби України з надзвичайних ситуацій
від 16.04.2014 №462/204 «Про проведення Тижнів знань з основ безпеки
життєдіяльності у дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладах України»,
розпорядженням голови обласної державної адміністрації від 14.03.20_ року №__-од
«Про затвердження плану основних заходів цивільного захисту Тернопільської
області на 20_ рік», спільним наказом Департаменту освіти і науки, Управління
Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Тернопільській області від
08.05.2014 №170/335 «Про проведення Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності
у дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладах області».
Крім загальних заходів освітнього
закладу, кожен вихователь розробляє
заходи для своїх груп. Всі педагогічні працівники, які відповідно до наказу по
закладу проводять роботу з питань збереження життя та здоров`я дітей, мають
відповідні плани заходів, які затверджуються завідувачем.
ІІ
етап. Методист, психолог, надають
методичну допомогу вихователям щодо порядку, форм та методів проведення занять
з дітьми, консультують вихователів про порядок реєстрації проведення бесід та
інструктажів з учнями, про порядок заповнення класних журналів. Заступник
директора з виховної( навчально-виховної) роботи проводять навчально-методичні
наради перед початком нового навчального року з вихователями та вчителями,
складають перелік необхідних бесід, інструкцій з безпеки життєдіяльності і
здоров’я учнів. Бесіди проводяться з метою навчання дітей безпечному поводженню
в закладі освіти та у побуті.
З метою формування правил
безпечної поведінки у дітей під час освітнього
процесу наприкінці навчального року проводиться Тиждень безпеки дитини – травень, а Тиждень з основ безпеки
життєдіяльності – жовтень-листопад.
ІІІ етап. Педагогічні працівники
вивчають, аналізують та узагальнюють матеріали проведеної в дошкільному навчальному закладі
роботи з питань попередження випадків
дитячого травматизму. Завідувач видає
підсумковий наказ «Про проведення Тижня
знань з основ безпеки життєдіяльності».
Педагогічні працівники, які
сумлінно, творчо і активно працюють під час проведення Тижня, нагороджуються
подяками, грамотами.
Додаток
№4
Назва
закладу освіти
НАКАЗ
м.
Тернопіль (район)
від жовтня
20_ року
№
Про підсумки проведення Тижня
знань
з основ безпеки життєдіяльності
Відповідно
до щорічного розпорядження Кабінету Міністрів України «Про затвердження плану
основних заходів цивільного захисту на 2014 рік», спільного наказу Міністерства
освіти і науки, Державної служби України з надзвичайних ситуацій від 16.04.2014
№462/204 «Про проведення Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності у
дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладах України», щорічного розпорядження
голови обласної державної адміністрації «Про затвердження плану основних
заходів цивільного захисту Тернопільської області на _____ рік», спільного
наказу Департаменту освіти і науки, Управління Державної служби України з
надзвичайних ситуацій у Тернопільській області від 08.05.2014 №170/335 «Про
проведення Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності у дошкільних та
загальноосвітніх закладах області».
Відповідно до тематики Тижня в
комплексі були проведені заходи:
· урочиста лінійка, присвячена
відкриттю Тижня ОБЖД (методист Купріянова А.Д.; психолог Дурдинець Г.А.)
· тематична газета до проведення Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності учнів
(вихователь старшої групи Козловська А.А.);
· заняття про надання домедичної
допомоги (медсестра закладу
Повалій Т.В..;
· конкурс на кращий дитячий малюнок
на тематику Тижня у старших групах дошкільного навчального закладу (методист
Купріянова А.Д.);
· зустріч із представниками Державної
служби України з надзвичайних ситуацій, які провели тренінг з дітьми молодшої
та середньо групи «Сам удома», правила безпеки на вулиці, дорозі, у побуті, з
електроприладами; виховні години з батьками, години спілкування, ігри, конкурси
на тематику Тижня (вихователі);
У зв’язку з цим,
НАКАЗУЮ:
1.
методисту Купріяновій А.Д., проаналізувати роботу вихователів під час
проведення Тижня безпеки життєдіяльності. Провести нараду з вихователями на
якій узагальнити позитивні моменти та недоліки у роботі з питань безпеки
життєдіяльності дітей.
2. Переможцями у конкурсі
малюнків визнати:
І місце –
старша група «Сонечко» – Люльку Олену, Король Романа, Шепіт Юлю (вихователь
Мандзій Г.Є.);
ІІ місце –
старша група «Сонечко» – Гуменюк Оксану, Хоптян Єву, Кучму Леоніда (вихователь
Мандзій Г.Є.);
ІІІ місце –
старша група «Сонечко» – Тимошенко Юлю, Луцюка Тараса, Гарматюка Устима
(вихователь Мандзій Г.Є.)
Переможців конкурсу та авторів
найкращих робіт нагородити м’якими іграшками.
4.
Вихователям продовжити профілактичну роботу з питань основ безпеки
життєдіяльності з дітьми закладу дошкільної освіти.
5. Контроль
за виконанням даного наказу покласти на методиста Купріянову А.Д. та психолога
Дурдинець Г.А.
Директор (завідувач) О. Наконечна
ПЕРЕЛІК
нормативно-правових
актів у сфері цивільного захисту
Кодекс цивільного захисту України від 02.10.2012 № 5403-VІ(із змінами і доповненнями);
Постанова КМУ від 26.06.2013 №444
«Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних
ситуаціях» зі змінами;
Постанова КМУ від 23.10.2013 №819 «Про затвердження Порядку проведення
захисту»; навчання керівного складу та фахівців, діяльність яких пов’язана з
організацією і здійсненням заходів з питань цивільного захисту» із змінами;
Постанова КМУ від 26.06.2013 №443 «Про затвердження Порядку підготовки до
дій за призначенням органів управління та сил цивільного захисту із змінами
Наказ МВС України від 09.07.2018 №579 «Про затвердження вимог з питань
використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту»;
Наказ ДСНС України
від 06.06.14 №310 «Про затвердження Програми загальної підготовки працівників
підприємств, установ та організацій до дій у надзвичайних ситуаціях» (Із
змінами, внесеними згідно з Наказом ДСНС
України №458 від 08.08.2014 );
Наказ МВС від
28.11.2019р. №991 «Про затвердження
Порядку організації та проведення спеціальних об'єктових навчань і тренувань з
питань цивільного захисту»;
Рекомендації щодо проведення спеціальних об’єктових
навчань і тренувань з питань цивільного захисту, лист ДСНС України від 26.04.2017р.
№16-6361/161.
Немає коментарів:
Дописати коментар