середу, 27 жовтня 2021 р.

 Методичні рекомендації з питань організації та проведення

«Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності»

у закладах дошкільної  освіти

Державна служба  України з надзвичайних ситуацій

 

Міністерство освіти і науки України

 

Навчально-методичний центр цивільного захисту

та безпеки життєдіяльності Тернопільської області

 

Тернопільський комунальний методичний центр

науково-освітніх інновацій та моніторингу

 

dsns2016t

Державна служба  України з надзвичайних ситуацій

 

Міністерство освіти і науки України

 

Навчально-методичний центр цивільного захисту

та безпеки життєдіяльності Тернопільської області

 

Тернопільський комунальний методичний центр

науково-освітніх інновацій та моніторингу

 

НМЦ_ЗНАК_прозорий

 

Методичні рекомендації з питань організації та проведення

«Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності»

у закладах дошкільної  освіти

 

Тернопіль - 2021

Методичні рекомендації укладені на допомогу педагогічним працівникам закладів дошкільної освіти  області з питань організації та проведення «Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності» у закладах дошкільної освіти

 

Укладачі: 

 Сагайдак Л. Д., начальник обласного методичного кабінету (БЖД населення) НМЦ ЦЗ та  БЖД Тернопільської області

Галькевич О.П., завідувач кабінету навчального НМЦ ЦЗ та  БЖД Тернопільської області

 

Рецензенти:

Даценко М.М., консультант Тернопільського комунального методичного центру науково-освітніх інновацій та моніторингу

Затверджено на засіданні методичної комісії НМЦ ЦЗ та БЖД Тернопільської областіПротокол № 4 від 26 квітня 2021 р.

 

Методичні рекомендації з питань організації та проведення «Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності» у закладах дошкільної освіти.

 

«Швидше всього наздоганяє

та небезпека, яку зневажають»

Публіцій Сір 

Сьогодні, як ніколи, зростає роль освіти у підготовці дітей до самостійного життя, де кількість надзвичайних ситуацій постійно зростає, екологічна ситуація погіршується. Життєво необхідно озброїти дітей знаннями, вміннями і розумінням важливості збереження власного здоров'я. Тому виховання здорового покоління, зі сформованою культурою безпечної поведінки, з засвоєними алгоритмами дій в умовах надзвичайних ситуацій, одне з пріоритетних завдань, яке стоїть перед освітою.

Щорічно Кабінет Міністрів України своїм розпорядженням «Про затвердження плану основних заходів цивільного захисту на рік», Міністерство освіти і науки України та  Державної служби  України з надзвичайних ситуацій видають свої накази, які рекомендують в закладах дошкільної  освіти організовувати проведення «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності».

Основна мета проведення «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності» - допомогти сформувати в дітей свідоме ставлення до свого життя і здоров'я, оволодіти основами здорового та безпечного  способу життя.

Суть проведення «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності» полягає в ефективній організації освітнього процесу, який дозволятиме дітям оволодіти основами знань про здоровий спосіб життя, формувати правила безпечної поведінки та дотримання їх у різних життєвих ситуаціях.

«Тиждень знань з основ безпеки життєдіяльності» може включати такі технологічні етапи:

  чітко продумана організація освітнього процесу;

  моделювання чи створення ігрових навчальних ситуацій;

  засвоєння правил поведінки, які гарантують безпеку життя дитини.

«Тиждень знань з основ безпеки життєдіяльності» проводиться двічі на рік (квітень – травень Тиждень безпеки дитини , жовтень-листопад «Тиждень знань з основ безпеки життєдіяльності»).

Тематичний план проведення «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності» повинен охоплювати такі аспекти:

Сам удома. Небезпека на вулиці. Основні правила поведінки:

-  при експлуатації побутових електроприлад;

-  в супермаркеті;

-  під час літнього відпочинку на воді, біля водоймищ;

-  при виникненні пожежі;

-  під час грози, сильного вітру, шквалів;

-  під час подорожі до лісу;

-  під час збирання грибів та лікарських рослин;

-  на транспорті, автошляхах та залізниці;

-  при користуванні предметами побутової хімії та піротехнічними засобами;

-  при виявленні розливів ртуті;

-    при знаходженні вибухонебезпечних предметів або маловідомих предметів;

-    при зустрічі зі свійськими та дикими тваринами

Підбір матеріалів і форма навчання повинні відповідати віковим групам дітей.

Необхідно приділити увагу розбору практичних питань із навчання дітей правильному поводженню в різних життєвих ситуаціях.

Зміст роботи під час «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності» слід планувати відповідно до сезонних ризиків. Наприклад, в зимовий період варто більше уваги звертати на правила поведінки на льоду, під час ожеледиці, в мороз, під час новорічних та Різдвяних святкувань, тощо. Весною слід наголошувати на правилах поведінки на воді, в лісі, в побуті і т. д.

У «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності» можна виокремити такі компоненти: практичний, теоретичний, ігровий.

Практичний компонент передбачає здійснення дітьми будь-яких практичних дій: це малювання малюнка, ліплення, проведення спортивних естафет, тощо.

Теоретичний компонент може бути дуже різноманітним. Його основне завдання - розширити знання діток про основи безпеки життєдіяльності, про різного роду надзвичайні ситуацій та правила поведінки під час їх виникнення, про безпеку у повсякденному житті та ведення здорового способу життя. На заняття можуть бути запрошені фахівці в цих галузях.

Ігровий компонент (конкурси, вікторини, рольові ігри, театралізовані вистави) найбільш видовищний в «Тижні знань з основ безпеки життєдіяльності». У ньому можуть брати участь усі дітки. У конкурсах може проявлятися й просто бажання перемогти, бути першим. Це добре, адже малюки засвоюють необхідну інформацію, а заодно проявляють свої здібності та знання.

Інтерактивні методики, які варто застосовувати в рамках проведення «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності» дадуть змогу задіяти не тільки свідомість дитини, але й її почуття, емоції, вольові якості, тобто залучатимуть до процесу навчання «цілісну людину».

І це сприятиме кращому засвоєнню навчального матеріалу.

Основними вимогами до організації «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності» є:

1. Залучення всіх дітей з урахуванням їхніх інтересів і здібностей.

2.  Органічне поєднання навчальної і виховної діяльності.

3.           Практична спрямованість заходів.

Наприкінці «Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності» необхідно підбити підсумки конкурсів, нагородити переможців.

 

Рекомендації щодо проведення

«Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності».

Головними дійовими особами в організації «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності» є діти.

Основні заходи «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності» можуть бути такими:

підготовка й оформлення плану проведення «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності» (Додаток №1);

•підготовка і проведення міні-лекторію під рубрикою «Це повинен  знати кожен»;

підготовка і проведення виховних годин у кожному класі. Наприклад: «Твоя безпека - твоя уважність»;

проведення конкурсу на кращий малюнок. Наприклад: «Безпечне довкілля», «Надзвичайна ситуація – очима дітей»; «Сам собі рятувальник»;

проведення конкурсу плакатів, колажів. Наприклад: «Будь уважним», «Правила безпеки», «Коли електроприлади бувають небезпечні», «Твоя безпека залежить від тебе»;

•проведення вікторин. Наприклад: «Правила безпечної поведінки», «Безпека та загрози», «Виживання в екстремальній ситуації»;

  демонстрація мультиків відеофільмів про надзвичайні ситуації та загрози, які вони несуть, про героїчну працю рятувальників тощо;

  проведення екскурсій у підрозділи ДСНС України в області, на пожежно -технічну виставку;

  оформлення стендів за тематикою: «Безпека у повсякденному житті».

План проведення «Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності» (Додаток №1) розробляється за 10 днів до початку проведення. За тиждень до початку з його підготовки і проведення директору (завідувачу) та методисту звітують відповідальні за кожен захід, визначають порядок вручення призів і нагород переможцям.

За 3-4 дні до початку «Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності» у вестибюлі закладу освіти вивішуються оголошення з програмою, а в день відкриття - плакат «Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності» на якому розміщуються план проведення «Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності», умови проведення окремих конкурсів, вистав, виступів, а також фотоматеріали з проведення «Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності» минулого року.

В закладах освіти оформляються стенди, стінгазети і плакати з крилатими висловами про безпеку, здоров'я, правила поведінки.

 

Орієнтовний план проведення

«Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності» (зимовий)

Понеділок

1. Проведення заняття на тему: «Це повинен знати кожен». Правила поведінки в зимову пору року: «Переохолодження організму. Відмороження».

2.Проведення виховної години: «Твоя безпека - це твоя уважність».

3.Презентація вистави «Сучасні проблеми безпеки життєдіяльності».

Вівторок

1.Проведення заняття на тему: «Це повинен знати кожен». Правила поведінки в зимову пору року: «Обережно, ожеледиця», «Небезпечні бурульки».

2.Проведення конкурсу серед дітей старшої групи на тему: «Надзвичайні ситуації та особливості поведінки в  них».

3.Організація конкурсу для середньої та молодшої груп на тему: «Правила безпеки».

Середа

1.  Проведення заняття на тему: «Це повинен знати кожен». Правила поведінки в зимову пору року: «Небезпечні забави, тонкий лід».

2.Проведення вікторини для усіх груп: «Правила безпечної поведінки».

Четвер

1.   Проведення заняття на тему: «Це повинен знати кожен». Правила поведінки в зимову пору року: «Грип», «Обережно, ртуть!».

2. Презентація вистави:«Твоє життя - твій вибір».

3. Організація екскурсії у підрозділи ДСНС України, на пожежно-технічну виставку для дітей  дошкільного віку.

П'ятниця

1.   Проведення заняття на тему: «Це повинен знати кожен». Правила поведінки в зимову пору року: «Святкуйте безпечно. Петарди, хлопавки».

2. Перегляд та обговорення мультиків, відеофільмів про надзвичайні ситуації та правила поведінки в них.

3.Нагородження переможців конкурсів.

 

Орієнтовний план проведення

«Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності» (весняний)

Понеділок

1. Проведення заняття на тему: «Це повинен знати кожен». Правила поведінки в весняно-літню пору року: «Поведінка на воді».

2.Проведення виховної години: «Загартовування організму», «Перша допомога при сонячному (тепловому) ударі».

3.Проведення виховної години на тему: «Чиста вода. Охорона водних ресурсів».

Вівторок

1.     Проведення заняття на тему: «Це повинен знати кожен». Правила поведінки в весняно-літню пору року: «Отруєння грибами».

2.  Презентація вистави «Основи пожежної безпеки».

3.Організація конкурсу малюнку для дітей середньої та старшої груп  «Безпечне довкілля» або колажів «Коли електроприлади бувають небезпечні».

Середа

1.Проведення заняття на тему: «Це повинен знати кожен». Правила поведінки в весняно-літню пору року: «Якщо ви заблукали в лісі».

2.Проведення вікторини для діток молодшої групи: «Виживання в екстремальній ситуації».

3.Презентація вистави діткам усіх груп: «Юний рятувальник».

 

Четвер

1.Проведення заняття на тему: «Це повинен знати кожен». Правила поведінки в весняно-літню пору року: «Обережно, вибухонебезпечні предмети»,«Блискавка!».

2.Проведення виховних годин серед дітей молодших, середніх та старших груп: «Правила безпечної поведінки у повсякденному житті».

П'ятниця

1.   Проведення заняття на тему: «Це повинен знати кожен». Правила поведінки в весняно-літню пору року: «Кліщі».

2. Перегляд та обговорення мультиків, відеоматеріалів про надзвичайні ситуації.

3.Нагородження переможців конкурсів

 

 

 

 

Додаток №1 

Затверджую”

Керівник (назва закладу освіти)

                                                                                      _______ А.Є.Головко

                                                                                                     «         » травня 20__ р.

                                                         План заходів

Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності

у Тернопільському (назва закладу  освіти) ___

з 15.10.20_р. по 20.10.20_р.

Дата проведення

Назва заходу

Відповідальний

Примітка про виконання

15.04._р.

Обговорення на нараді плану проведення Тижня знань з основ  безпеки життєдіяльності

Методист,

Психолог

 

15.04.1_р. –

20.04.1_р.

Проведення Тижня  знань з основ  безпеки життєдіяльності

 

 

Педагогічний та дитячі колективи ЗДО

 

17.04._р.

Проведення святкового заходу, присвяченого Тижню знань з основ безпеки життєдіяльності

Методист, муз керівник, психолог

 

15.04._р. –

  20.04._р.

Проведення конкурсу дитячих малюнків, віршів в рамках Тижня

вихователі

 

Згідно плану проведення Тижня (додається)

Проведення занять, виховних годин в групах ЗДО

 

Вихователі

 

20.04._р.

Підведення підсумків проведення Тижня знань з основ БЖД

Завідувач, педпрацівники Тижня

 

 

 

 

Додаток №2

 

Назва закладу освіти

 

НАКАЗ

 

від     жовтня 20_ року                                                                                        

м. Тернопіль

 

Про проведення Тижня знань з основ

безпеки життєдіяльності

 

Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 12.02.20_р. №_-р «Про затвердження плану основних заходів цивільного захисту на 20_ рік», спільного наказу Міністерства освіти і науки, Державної служби України з надзвичайних ситуацій від 16.04.2014 №462/204 «Про проведення Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності у дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладах України», розпорядження голови обласної державної адміністрації від 14.03.20_ року №_-од «Про затвердження плану основних заходів цивільного захисту Тернопільської області на 20_ рік», спільного наказу Департаменту освіти і науки Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Тернопільській області від 08.05.2014 №170/335 «Про проведення Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності у дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладах області».

 

НАКАЗУЮ:

 

1.    Провести  у (назва закладу освіти) з  15.10.201_ року по 20.10.201_ року Тиждень знань з основ безпеки життєдіяльності .

2.    Вихователям груп (назва  закладу освіти)  до 15.04.20_ року розробити та погодити план проведення Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності для кожної групи.

3.    Звіт про проведення Тижня знань з основ  безпеки життєдіяльності подати у відділ освіти  громади (управління освіти).

4.    Педагогічних працівників, які брали активну участь у заходах нагородити грамотами та подяками.

5.    Контроль за виконанням    даного наказу покласти на методиста Колесник О.В..

 

Директор(завідувач)                                                    А.В. Хмара

 

Додаток №3

ОРГАНІЗАЦІЯ РОБОТИ

у (назва  закладу освіти)

з питань безпеки життєдіяльності

 

Відповідно до Кодексу ЦЗ України - культура безпеки життєдіяльності населення - це сукупність цінностей, стандартів, моральних норм і норм поведінки, спрямованих на підтримання самодисципліни як способу підвищення рівня безпеки.

Проблема безпеки дитини, уміння захистити себе завжди була актуальною. Більше 50% дітей 5-6-річного віку батьки залишають вдома самих, без нагляду дорослих. Статистика свідчить щодо високого рівня травматизму серед старших дошкільників та молодших школярів. І якщо серед школярів переважає вуличний травматизм, то дошкільники отримують побутові та домашні травми.

Ми, дорослі, повинні допомогти сформувати у дитини перші уявлення про навколишній світ, адже найвища цінність суспільства – людина, її життя і здоров’я. Необхідно зауважити, що з кожним роком збільшується кількість факторів, що негативно впливають на життя і здоров’я людини.

Практичні знання, які дитина отримує в ході ігрового тренінгу не опосередковані, а є результатом набутого життєвого досвіду. Тренінг дозволяє кожній дитині побути в ситуації, яка подібна критичній, життєвій та самостійно знайти вірне рішення, відпрацювати алгоритм поведінки в тій чи іншій ситуації.

Формування у дітей дошкільного віку свідомої безпечної поведінки повинно базуватись на позитивних прикладах поведінки дорослих. Особливу увагу приділяти роботі з сім’єю, зробити батьків своїми однодумцями  і виховувати у дітей духовне і фізичне здоров’я .

Саме заклади дошкільної освіти є першочерговими та базовими у процесі створення у дітей на все життя стереотипу здорового способу життя, формування правил безпечної поведінки в повсякденному житті та при виникненні надзвичайних ситуацій.

Виховання в сім’ї залежить від загальної культури батьків, яким гарантується право вільного доступу до інформації про стан довкілля, про якість харчових продуктів і предметів побуту, а також право на її поширення.

Кожна дитина почуває себе у безпеці тоді, коли знає, як правильно діяти у певній ситуації. Сьогодні, навчаючи дітей правилам безпеки життєдіяльності, ми закладаємо надійний фундамент знань на майбутнє.

Брак життєвого досвіду, беззахисність і невміння діяти в критичних ситуаціях робить дитину уразливою в усіх відношеннях.

Робота з питань попередження випадків дитячого травматизму розподілена на два етапи.

І етап. До початку нового навчального року в закладі розробляються   комплексні заходи з безпеки життєдіяльності дітей. Видається наказ “Про організацію роботи з питань збереження життя та здоров’я дітей“. При підготовці наказу адміністрація керується спільним наказом Міністерства освіти і науки, Державної служби України з надзвичайних ситуацій від 16.04.2014 №462/204 «Про проведення Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності у дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладах України», розпорядженням голови обласної державної адміністрації від 14.03.20_ року №__-од «Про затвердження плану основних заходів цивільного захисту Тернопільської області на 20_ рік», спільним наказом Департаменту освіти і науки, Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Тернопільській області від 08.05.2014 №170/335 «Про проведення Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності у дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладах області».

Крім загальних заходів освітнього  закладу, кожен вихователь розробляє заходи для своїх груп. Всі педагогічні працівники, які відповідно до наказу по закладу проводять роботу з питань збереження життя та здоров`я дітей, мають відповідні плани заходів, які затверджуються завідувачем.

ІІ етап. Методист, психолог, надають методичну допомогу вихователям щодо порядку, форм та методів проведення занять з дітьми, консультують вихователів про порядок реєстрації проведення бесід та інструктажів з учнями, про порядок заповнення класних журналів. Заступник директора з виховної( навчально-виховної) роботи проводять навчально-методичні наради перед початком нового навчального року з вихователями та вчителями, складають перелік необхідних бесід, інструкцій з безпеки життєдіяльності і здоров’я учнів. Бесіди проводяться з метою навчання дітей безпечному поводженню в закладі освіти та у побуті.

З метою формування правил безпечної поведінки у  дітей під час освітнього процесу наприкінці навчального року проводиться Тиждень безпеки дитини  – травень, а Тиждень з основ безпеки життєдіяльності – жовтень-листопад.

 

ІІІ етап. Педагогічні працівники  вивчають, аналізують та узагальнюють матеріали  проведеної в дошкільному навчальному закладі роботи  з питань попередження випадків дитячого травматизму. Завідувач  видає підсумковий наказ «Про проведення Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності».

Педагогічні працівники, які сумлінно, творчо і активно працюють під час проведення Тижня, нагороджуються подяками, грамотами.

 

Додаток №4

 

Назва закладу освіти

 

НАКАЗ

 

м. Тернопіль (район)

від     жовтня 20_ року                                                                           

 

Про підсумки проведення Тижня знань

з основ безпеки життєдіяльності

 

Відповідно до щорічного розпорядження Кабінету Міністрів України «Про затвердження плану основних заходів цивільного захисту на 2014 рік», спільного наказу Міністерства освіти і науки, Державної служби України з надзвичайних ситуацій від 16.04.2014 №462/204 «Про проведення Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності у дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладах України», щорічного розпорядження голови обласної державної адміністрації «Про затвердження плану основних заходів цивільного захисту Тернопільської області на _____ рік», спільного наказу Департаменту освіти і науки, Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Тернопільській області від 08.05.2014 №170/335 «Про проведення Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності у дошкільних та загальноосвітніх закладах області».

Відповідно до тематики Тижня в комплексі були проведені заходи:

· урочиста лінійка, присвячена відкриттю Тижня ОБЖД (методист Купріянова А.Д.; психолог Дурдинець Г.А.)

· тематична газета до проведення Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності учнів (вихователь старшої групи Козловська А.А.);

· заняття про надання домедичної допомоги (медсестра закладу Повалій Т.В..;

· конкурс на кращий дитячий малюнок на тематику Тижня у старших групах дошкільного навчального закладу (методист Купріянова А.Д.);

· зустріч із представниками Державної служби України з надзвичайних ситуацій, які провели тренінг з дітьми молодшої та середньо групи «Сам удома», правила безпеки на вулиці, дорозі, у побуті, з електроприладами; виховні години з батьками, години спілкування, ігри, конкурси на тематику Тижня (вихователі);

 

У зв’язку з цим,

НАКАЗУЮ:

         1. методисту Купріяновій А.Д., проаналізувати роботу вихователів під час проведення Тижня безпеки життєдіяльності. Провести нараду з вихователями на якій узагальнити позитивні моменти та недоліки у роботі з питань безпеки життєдіяльності дітей.

2. Переможцями у конкурсі малюнків визнати:

І місце – старша група «Сонечко» – Люльку Олену, Король Романа, Шепіт Юлю (вихователь Мандзій Г.Є.);

ІІ місце – старша група «Сонечко» – Гуменюк Оксану, Хоптян Єву, Кучму Леоніда (вихователь Мандзій Г.Є.);

ІІІ місце – старша група «Сонечко» – Тимошенко Юлю, Луцюка Тараса, Гарматюка Устима (вихователь Мандзій Г.Є.)

 

Переможців конкурсу та авторів найкращих робіт нагородити м’якими іграшками.

         4. Вихователям продовжити профілактичну роботу з питань основ безпеки життєдіяльності з дітьми закладу дошкільної освіти.

        5. Контроль за виконанням даного наказу покласти на методиста Купріянову А.Д. та психолога Дурдинець Г.А.

 

 

Директор (завідувач)                                                                       О. Наконечна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПЕРЕЛІК

нормативно-правових актів у сфері цивільного захисту

 

Кодекс цивільного захисту України від 02.10.2012 № 5403-VІ(із змінами  і доповненнями);

Постанова КМУ від 26.06.2013 №444 «Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях» зі змінами;

Постанова КМУ від 23.10.2013 №819 «Про затвердження Порядку проведення захисту»; навчання керівного складу та фахівців, діяльність яких пов’язана з організацією і здійсненням заходів з питань цивільного захисту» із змінами;

Постанова КМУ від 26.06.2013 №443 «Про затвердження Порядку підготовки до дій за призначенням органів управління та сил цивільного захисту із змінами

Наказ МВС України від 09.07.2018 №579 «Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту»;

Наказ ДСНС України від 06.06.14 №310 «Про затвердження Програми загальної підготовки працівників підприємств, установ та організацій до дій у надзвичайних ситуаціях» (Із змінами, внесеними згідно з Наказом ДСНС  України №458 від 08.08.2014 );

Наказ МВС від 28.11.2019р. №991 «Про затвердження Порядку організації та проведення спеціальних об'єктових навчань і тренувань з питань цивільного захисту»;

Рекомендації  щодо проведення спеціальних об’єктових навчань і тренувань з питань цивільного захисту,  лист ДСНС України від 26.04.2017р. №16-6361/161.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Немає коментарів:

Дописати коментар