|
Державна служба
України з надзвичайних ситуацій Міністерство освіти і науки України Навчально-методичний центр
цивільного захисту та безпеки життєдіяльності
Тернопільської області Тернопільський комунальний
методичний центр науково-освітніх інновацій та
моніторингу |
|
Тернопіль - 2021
Методичні
рекомендації укладені на допомогу педагогічним працівникам закладів загальної середньої освіти
Укладачі: Укладачі:
Сагайдак Л.Д., начальник обласного методичного кабінету (БЖД
населення) НМЦ ЦЗ та БЖД Тернопільської
області;
Бабій О.М., методист
обласного методичного кабінету (БЖД
населення) НМЦ ЦЗ
та БЖД Тернопільської області
Даценко М.М., консультант
Тернопільського комунального методичного центру науково-освітніх інновацій та
моніторингу
Затверджено
на засіданні методичної наради НМЦ ЦЗ та БЖД Тернопільської області
Протокол
№4 від 26 квітня 2021 р.
Методичні рекомендації
з питань організації та проведення «Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності» у закладах загальної
середньої освіти освіти
«Швидше
всього наздоганяє
та небезпека, яку зневажають»
Публіцій Сір
Сьогодні, як ніколи,
зростає роль освіти у підготовці школяра до самостійного життя у світі, де кількість
надзвичайних ситуацій постійно зростає, екологічна ситуація погіршується.
Життєво необхідно озброїти дітей знаннями, вміннями і розумінням важливості
збереження власного здоров'я. Тому виховання здорового покоління, зі
сформованою культурою безпечної поведінки, з засвоєними алгоритмами дій в умовах надзвичайних ситуацій, одне з пріоритетних завдань, яке стоїть перед освітою.
Щорічно Кабінет Міністрів України своїм розпорядженням «Про затвердження
плану основних заходів цивільного захисту на рік», Міністерство освіти і науки України видає накази, що вимагають в закладах загальної
середньої освіти організовувати проведення «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності».
Основна мета проведення «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності» - допомогти сформувати в учнів свідоме
ставлення до свого життя і здоров'я, оволодіти основами здорового та безпечного способу життя, життєвими навичками
безпечної для життя і здоров'я поведінки у повсякденному житті та при
виникненні надзвичайних ситуацій.
Суть проведення «Тижнів знань з основ безпеки
життєдіяльності» полягає в ефективній організації освітнього процесу, який
дозволятиме учням оволодіти основами знань про здоровий спосіб життя, формувати
правила безпечної поведінки та дотримання їх у різних життєвих ситуаціях.
«Тиждень знань з основ безпеки життєдіяльності» може включати такі етапи:
• чітко продумана організація
навчально-виховного процесу;
• використання міжпредметних в’язків;
• моделювання чи створення ігрових
навчальних ситуацій;
• засвоєння правил поведінки, які
гарантують безпеку життя дитини.
Оскільки безпека
життєдіяльності - предмет інтегрований, тому при проведенні заходів, слід опиратися
на знання учнів з біології, географії, хімії, фізики, основ медико-санітарної
підготовки тощо.
Успішне втілення завдань,
які поставлені перед освітніми закладами з навчання та виховання дітей,
ознайомлених з правилами безпеки, можливе тільки при поєднанні зусиль при
проведенні уроків та позакласних заходів.
«Тиждень знань з основ безпеки життєдіяльності» проводиться двічі на рік, в переважній більшості в
жовтні-листопаді (осінній)і та квітні-травні (весняний).
Тематичний план проведення «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності» повинен охоплювати такі аспекти:
Небезпека вдома й на вулиці. Основні правила поведінки:
- під час літнього відпочинку на
воді, біля водоймищ;
- при виникненні пожежі;
- під час грози, сильного вітру,
шквалів;
- під час подорожі до лісу;
- під час збирання грибів та
лікарських рослин;
- на транспорті, автошляхах та
залізниці;
- при експлуатації побутових
електроприладів;
- при користуванні предметами
побутової хімії та піротехнічними засобами;
- при виявленні розливів ртуті;
- при знаходженні вибухонебезпечних
предметів або маловідомих предметів;
- при зустрічі зі свійськими та
дикими тваринами.
Підбір матеріалів і
форма навчання повинні відповідати віковим групам дітей: 1-4 класи, 5-7 класи,
8-11 класи.
Необхідно приділити
увагу розбору практичних питань із навчання дітей правильному поводженню в
різних життєвих ситуаціях.
Зміст роботи під час
«Тижнів знань з основ безпеки
життєдіяльності» слід планувати відповідно до сезонних ризиків. Наприклад, в осінньо-зимовий
період варто більше уваги звертати на правила поведінки
на льоду, під час ожеледиці, в мороз, під час новорічних та Різдвяних
святкувань, тощо. Весною слід наголошувати на правилах поведінки на воді, на дорозі, в лісі, в побуті, під час спеки.
У «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності»
можна виокремити такі компоненти: практичний, теоретичний, ігровий.
Практичний компонент
передбачає здійснення школярами будь-яких практичних дій: підготовка стінгазет,
плакатів, проведення спортивних естафет, тощо.
Теоретичний
компонент може бути дуже різноманітним. Його основне завдання - розширити
знання школярів про основи безпеки життєдіяльності, про різного роду
надзвичайні ситуацій та правила поведінки
під час їх виникнення, про безпеку у повсякденному житті та ведення
здорового способу життя. На конференції, диспути, дискусії, дебати, круглі
столи можуть бути запрошені фахівці в цих галузях.
Ігровий компонент
(конкурси, вікторини, турніри, рольові ігри, театралізовані вистави) найбільш
видовищний в «Тижні знань з основ
безпеки життєдіяльності».У ньому можуть брати участь усі школярі. У конкурсах і
турнірах може проявлятися й просто бажання перемогти, бути першим. Це добре, адже
учні засвоюють необхідну інформацію і проявляють свої здібності та знання.
Інтерактивні
методики, які варто застосовувати в рамках проведення «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності» дадуть змогу
задіяти не тільки свідомість дитини, але й її почуття, емоції, вольові якості,
тобто залучатимуть до процесу навчання
«цілісну людину». І це сприятиме кращому засвоєнню навчального
матеріалу.
Основними вимогами
до організації «Тижнів знань з основ
безпеки життєдіяльності» є:
1.Залучення всіх учнів з урахуванням їхніх інтересів і здібностей.
2. Органічне поєднання навчальної і позашкільної
діяльності.
3. Практична спрямованість заходів.
Наприкінці «Тижня знань з основ безпеки
життєдіяльності» необхідно підбити підсумки змагань, конкурсів між класами,
нагородити переможців.
Рекомендації щодо проведення «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності»
Головними дійовими особами в організації «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності» є учні.
Основні заходи «Тижнів знань з основ безпеки
життєдіяльності» можуть бути такими:
•підготовка й оформлення плану проведення «Тижнів знань з основ безпеки
життєдіяльності»;
•підготовка
і проведення міні-лекторію або серії передач по шкільній радіотрансляційній мережі
під рубрикою «Це повинен знати кожен»;
• підготовка і проведення виховних
годин у кожному класі. Наприклад: «Твоя
безпека - це твоя уважність»;
• випуск
стінгазет і проведення конкурсу на кращу стінгазету. Наприклад: «Безпечне довкілля», «Безпечна
поведінка на канікулах»;
• проведення конкурсу плакатів,
колажів. Наприклад: «Будь уважним»,
«Правила безпеки», «Коли електроприлади бувають небезпечні», «Твоя безпека залежить від тебе»;
•проведення
конкурсів, КВК, брейн-рингів. Наприклад: «Надзвичайні ситуації та вихід з них», «Азбука безпеки», «Сам собі
рятувальник»;
•проведення
вікторин. Наприклад: «Правила безпечної
поведінки», «Безпека та загрози», «Виживання в екстремальній ситуації»;
•проведення конференцій, семінарів, круглих столів. Наприклад: «Сучасні проблеми безпеки життєдіяльності»,
«Екологічні проблеми сьогодення», «Чиста
вода»;
•написання творів на тему: «Героїчна професія
- рятувальник»;
•проведення
дебатів, диспутів. Наприклад: «Твоє життя - твій вибір», «Чи слід легалізувати легкі наркотики», «Паління -
чи це загроза для здоров'я людини»;
• організація виставки дитячих
робіт. Наприклад: «Надзвичайна
ситуація очима дітей»;
• проведення спортивних змагань зі
включенням етапів за програмою юних рятувальників Всеукраїнського громадського
дитячого руху «Школа безпеки»;
• демонстрація відеофільмів про
надзвичайні ситуації та загрози, які вони несуть, про героїчну працю
рятувальників тощо;
• виступи команд юних рятувальників
• проведення екскурсій у підрозділи
ДСНС України в області, на пожежно-технічну виставку;
• оформлення стендів за тематикою: «Безпека у повсякденному житті».
План проведення «Тижнів знань з основ безпеки
життєдіяльності» готується за 10 днів до
початку проведення. За тиждень до
початку на черговому засіданні комітету з його підготовки і проведення звітують відповідальні за кожен захід,
визначають порядок вручення призів і нагород переможцям, активістам.
Керівництво школи призначає голів журі окремих конкурсів.
За 3-4 дні до
початку «Тижнів знань з основ
безпеки життєдіяльності» у вестибюлі школи вивішуються оголошення з програмою,
а в день відкриття - плакат «Тижнів знань з
основ безпеки життєдіяльності» на якому розміщуються план проведення, умови
проведення окремих конкурсів, теми семінарів, конференцій, виступів на
конференціях, а також фотоматеріали з проведення «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності» минулого року.
Школу оформлюють стендами, стінгазетами і плакатами з крилатими висловами про
безпеку, здоров'я, правила поведінки.
У період проведення
«Тижня...» бажано вести радіопередачі під час великої перерви, повідомляти про
заплановані заходи, місце і час їх проведення, підсумки і результати роботи,
називати прізвища учнів і класи, які найбільш відзначилися за цей період.
Орієнтовний
план проведення
«Тижня
знань з основ
безпеки життєдіяльності» (осінній)
Понеділок
1.
Проведення міні-лекторію під рубрикою «Це повинен знати кожен». Правила поведінки в зимову пору
року: «Переохолодження організму. Відмороження».
2. Проведення виховної години: «Твоя безпека - це твоя уважність».
3. Проведення конференції (семінару) на тему: «Сучасні
проблеми безпеки життєдіяльності».
Вівторок
1. Проведення міні-лекторію під рубрикою «Це повинен знати кожен». Правила поведінки в зимову пору року: «Обережно,
ожеледиця», «Небезпечні бурульки».
2. Проведення брейн-рингу (конкурсу, КВК) серед команд старшокласників на
тему:«Надзвичайні ситуації та вихід з них».
3. Організація конкурсу стінгазет для учнів молодших
та середніх класів «Безпечна поведінка на канікулах» або «Правила
безпеки».
Середа
1. Проведення міні-лекторію під рубрикою «Це
повинен знати кожен». Правила
поведінки в зимову пору року: «Небезпечні забави, тонкий лід».
2. Проведення вікторини для учнів
середніх класів: «Правила безпечної поведінки».
3. Проведення змагання серед старшокласників: «Юний
рятувальник».
Четвер
1.
Проведення міні-лекторію під
рубрикою «Це повинен знати кожен». Правила
поведінки в зимову пору року: «Грип», «Обережно, ртуть!».
2. Проведення дебатів серед учнів старших класів:«Твоє
життя - твій вибір».
3. Організація екскурсії у підрозділи Управління
ДСНС України області на пожежно-технічні виставки для учнів молодших та
середніх класів.
П'ятниця
1.
Проведення міні-лекторію під
рубрикою «Це повинен знати кожен». Правила поведінки в зимову пору року: «Святкуйте безпечно.
Петарди».
2. Перегляд та обговорення відеоматеріалів,
відеофільмів про надзвичайні ситуації та правила поведінки в них.
3.Нагородження переможців
конкурсів, змагань, активних учнів школи.
Орієнтовний
план проведення
«Тижня
знань з основ
безпеки життєдіяльності» (весняний)
Понеділок
1. Проведення міні-лекторію під
рубрикою «Це повинен знати кожен». Правила поведінки в весняно-літню пору року: «Поведінка на
воді».
2. Проведення виховної години: «Загартовування організму», «Перша допомога при сонячному
(тепловому) ударі».
3. Проведення конференції (семінару)
на тему: «Чиста вода. Охорона водних ресурсів».
Вівторок
1.
Проведення
міні-лекторію під рубрикою «Це повинен знати
кожен». Правила поведінки в весняно-літню пору року: «Отруєння грибами».
2. Проведення брейн-рингу серед команд
старшокласників на тему: «Основи пожежної безпеки».
3. Організація конкурсу стінгазет
для учнів молодших та середніх класів «Безпечне довкілля» або колажів «Коли
електроприлади бувають небезпечні».
Середа
1. Проведення
міні-лекторію під рубрикою «Це повинен знати кожен». Правила поведінки в весняно-літню
пору року: «Якщо ви заблукали в лісі».
2. Проведення вікторини для учнів середніх
класів: «Виживання в екстремальній ситуації».
3. Проведення змагання серед
старшокласників: «Юний рятувальник».
Четвер
1. Проведення міні-лекторію під рубрикою «Це
повинен знати кожен». Правила
поведінки в весняно-літню пору року: «Обережно,
вибухонебезпечні предмети», «Блискавка!».
2. Проведення дебатів серед учнів старших класів: «Паління - чи це загроза для здоров'я людини».
3. Написання літературних творів: «Героїчна професія - рятувальник».
П'ятниця
1.
Проведення міні-лекторію під
рубрикою «Це повинен знати кожен». Правила
поведінки в весняно-літню пору року: «Кліщі».
2. Перегляд та обговорення відеоматеріалів про
надзвичайні ситуації.
3.Нагородження переможців
конкурсів, змагань, активних учнів школи.
ПЕРЕЛІК
нормативно-правових
актів у сфері цивільного захисту
Кодекс цивільного захисту України від 02.10.2012 № 5403-VІ (із змінами і доповненнями);
Постанова КМУ від 26.06.2013 № 444 «Про затвердження Порядку здійснення
навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях» зі
змінами;
Постанова КМУ від 23.10.2013 № 819 «Про затвердження Порядку проведення захисту»;
навчання керівного складу та фахівців, діяльність яких пов’язана з організацією
і здійсненням заходів з питань цивільного захисту» зі змінами;
Постанова КМУ від 26.06.2013 № 443 «Про затвердження Порядку підготовки до
дій за призначенням органів управління та сил цивільного захисту;
Наказ МВС України від 09.07.2018 № 579 «Про затвердження вимог з питань
використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту»;
Наказ ДСНС
України від 06.06.14 № 310 «Про затвердження Програми загальної підготовки
працівників підприємств, установ та організацій до дій у надзвичайних
ситуаціях» (Із змінами, внесеними згідно з Наказом Державної служби України з
надзвичайних ситуацій № 458 від 08.08.2014 )
Наказ МВС від
28.11.2019р. №991 «Про затвердження
Порядку організації та проведення спеціальних об'єктових навчань і тренувань з
питань цивільного захисту»;
Рекомендації щодо проведення спеціальних об’єктових
навчань і тренувань з питань цивільного захисту, лист ДСНС України від 26.04.2017р.
№16-6361/161.
Немає коментарів:
Дописати коментар