середу, 27 жовтня 2021 р.

 

dsns2016t

Державна служба  України з надзвичайних ситуацій

 

Міністерство освіти і науки України

 

Навчально-методичний центр цивільного захисту

та безпеки життєдіяльності Тернопільської області

 

Тернопільський комунальний методичний центр

науково-освітніх інновацій та моніторингу

 


 

 

 

 

 

 

 

 

Тернопіль - 2021

Методичні рекомендації укладені на допомогу педагогічним працівникам   закладів загальної середньої  освіти

 

 

 

 

 

 

Укладачі: Укладачі:

Сагайдак Л.Д., начальник обласного методичного кабінету (БЖД населення) НМЦ ЦЗ та  БЖД Тернопільської області;

Бабій О.М., методист обласного методичного кабінету (БЖД населення) НМЦ ЦЗ та  БЖД Тернопільської області

Даценко М.М., консультант Тернопільського комунального методичного центру науково-освітніх інновацій та моніторингу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Затверджено на засіданні методичної наради НМЦ ЦЗ та БЖД Тернопільської області

Протокол №4 від  26 квітня 2021 р.

 

Методичні рекомендації з питань організації та проведення «Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності» у закладах загальної середньої освіти освіти

 

«Швидше всього наздоганяє

та небезпека, яку зневажають»

Публіцій Сір

 

 

Сьогодні, як ніколи, зростає роль освіти у підготовці школяра до самостійного життя у світі, де кількість надзвичайних ситуацій постійно зростає, екологічна ситуація погіршується. Життєво необхідно озброїти дітей знаннями, вміннями і розумінням важливості збереження власного здоров'я. Тому виховання здорового покоління, зі сформованою культурою безпечної поведінки, з засвоєними алгоритмами дій в умовах надзвичайних ситуацій, одне з пріоритетних завдань, яке стоїть перед освітою.

Щорічно Кабінет Міністрів України своїм розпорядженням «Про затвердження плану основних заходів цивільного захисту на рік», Міністерство освіти і науки України видає накази, що вимагають в закладах загальної середньої освіти організовувати проведення «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності».

Основна мета проведення «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності» - допомогти сформувати в учнів свідоме ставлення до свого життя і здоров'я, оволодіти основами здорового  та безпечного способу життя, життєвими навичками безпечної для життя і здоров'я поведінки у повсякденному житті та при виникненні надзвичайних ситуацій.

Суть проведення «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності» полягає в ефективній організації освітнього процесу, який дозволятиме учням оволодіти основами знань про здоровий спосіб життя, формувати правила безпечної поведінки та дотримання їх у різних життєвих ситуаціях.

«Тиждень знань з основ безпеки життєдіяльності» може включати такі етапи:

  чітко продумана організація навчально-виховного процесу;

  використання міжпредметних в’язків;

  моделювання чи створення ігрових навчальних ситуацій;

  засвоєння правил поведінки, які гарантують безпеку життя дитини.

Оскільки безпека життєдіяльності - предмет інтегрований, тому при проведенні заходів, слід опиратися на знання учнів з біології, географії, хімії, фізики, основ медико-санітарної підготовки тощо.

Успішне втілення завдань, які поставлені перед освітніми закладами з навчання та виховання дітей, ознайомлених з правилами безпеки, можливе тільки при поєднанні зусиль при проведенні уроків та позакласних заходів.

«Тиждень знань з основ безпеки життєдіяльності» проводиться двічі на рік, в переважній більшості в жовтні-листопаді (осінній)і та квітні-травні (весняний).

Тематичний план проведення «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності» повинен охоплювати такі аспекти:

  Небезпека вдома й на вулиці. Основні правила поведінки:

-  під час літнього відпочинку на воді, біля водоймищ;

-  при виникненні пожежі;

-  під час грози, сильного вітру, шквалів;

-  під час подорожі до лісу;

-  під час збирання грибів та лікарських рослин;

-  на транспорті, автошляхах та залізниці;

-  при експлуатації побутових електроприладів;

-  при користуванні предметами побутової хімії та піротехнічними засобами;

-  при виявленні розливів ртуті;

-    при знаходженні вибухонебезпечних предметів або маловідомих предметів;

-    при зустрічі зі свійськими та дикими тваринами.

Підбір матеріалів і форма навчання повинні відповідати віковим групам дітей: 1-4 класи, 5-7 класи, 8-11 класи.

Необхідно приділити увагу розбору практичних питань із навчання дітей правильному поводженню в різних життєвих ситуаціях.

Зміст роботи під час «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності» слід планувати відповідно до сезонних ризиків. Наприклад, в осінньо-зимовий період варто більше уваги звертати на правила поведінки на льоду, під час ожеледиці, в мороз, під час новорічних та Різдвяних святкувань, тощо. Весною слід наголошувати на правилах поведінки на воді,  на дорозі, в лісі, в побуті, під час спеки.

У «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності» можна виокремити такі компоненти: практичний, теоретичний, ігровий.

Практичний компонент передбачає здійснення школярами будь-яких практичних дій: підготовка стінгазет, плакатів, проведення спортивних естафет, тощо.

Теоретичний компонент може бути дуже різноманітним. Його основне завдання - розширити знання школярів про основи безпеки життєдіяльності, про різного роду надзвичайні ситуацій та правила поведінки під час їх виникнення, про безпеку у повсякденному житті та ведення здорового способу життя. На конференції, диспути, дискусії, дебати, круглі столи можуть бути запрошені фахівці в цих галузях.

Ігровий компонент (конкурси, вікторини, турніри, рольові ігри, театралізовані вистави) найбільш видовищний в «Тижні знань з основ безпеки життєдіяльності».У ньому можуть брати участь усі школярі. У конкурсах і турнірах може проявлятися й просто бажання перемогти, бути першим. Це добре, адже учні засвоюють необхідну інформацію і проявляють свої здібності та знання.

Інтерактивні методики, які варто застосовувати в рамках проведення «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності» дадуть змогу задіяти не тільки свідомість дитини, але й її почуття, емоції, вольові якості, тобто залучатимуть до процесу навчання «цілісну людину». І це сприятиме кращому засвоєнню навчального матеріалу.

Основними вимогами до організації «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності» є:

1.Залучення всіх учнів з урахуванням їхніх інтересів і здібностей.

2. Органічне поєднання навчальної і позашкільної діяльності.

3. Практична спрямованість заходів.

Наприкінці «Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності» необхідно підбити підсумки змагань, конкурсів між класами, нагородити переможців.

 

Рекомендації щодо проведення «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності»

Головними дійовими особами в організації «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності» є учні.

Основні заходи «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності» можуть бути такими:

підготовка й оформлення плану проведення «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності»;

•підготовка і проведення міні-лекторію або серії передач по шкільній радіотрансляційній мережі під рубрикою «Це повинен  знати кожен»;

підготовка і проведення виховних годин у кожному класі. Наприклад: «Твоя безпека - це твоя уважність»;

випуск стінгазет і проведення конкурсу на кращу стінгазету. Наприклад: «Безпечне довкілля», «Безпечна поведінка на канікулах»;

проведення конкурсу плакатів, колажів. Наприклад: «Будь уважним», «Правила безпеки», «Коли електроприлади бувають небезпечні», «Твоя безпека залежить від тебе»;

•проведення конкурсів, КВК, брейн-рингів. Наприклад: «Надзвичайні ситуації  та вихід з них», «Азбука безпеки», «Сам собі рятувальник»;

•проведення вікторин. Наприклад: «Правила безпечної поведінки», «Безпека та загрози», «Виживання в екстремальній ситуації»;

проведення конференцій, семінарів, круглих столів. Наприклад: «Сучасні проблеми безпеки життєдіяльності», «Екологічні проблеми сьогодення», «Чиста вода»;

написання творів на тему: «Героїчна професія - рятувальник»;

•проведення дебатів, диспутів. Наприклад: «Твоє життя - твій вибір», «Чи слід легалізувати легкі наркотики», «Паління - чи це загроза для здоров'я людини»;

  організація виставки дитячих робіт. Наприклад: «Надзвичайна ситуація  очима дітей»;

  проведення спортивних змагань зі включенням етапів за програмою юних рятувальників Всеукраїнського громадського дитячого руху «Школа безпеки»;

  демонстрація відеофільмів про надзвичайні ситуації та загрози, які вони несуть, про героїчну працю рятувальників тощо;

  виступи команд юних рятувальників

  проведення екскурсій у підрозділи ДСНС України в області, на пожежно-технічну виставку;

  оформлення стендів за тематикою: «Безпека у повсякденному житті».

План проведення «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності» готується за 10 днів до початку проведення. За тиждень до початку на черговому засіданні комітету з його підготовки і проведення звітують відповідальні за кожен захід, визначають порядок вручення призів і нагород переможцям, активістам. Керівництво школи призначає голів журі окремих конкурсів.

За 3-4 дні до початку «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності» у вестибюлі школи вивішуються оголошення з програмою, а в день відкриття - плакат «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності» на якому розміщуються план проведення, умови проведення окремих конкурсів, теми семінарів, конференцій, виступів на конференціях, а також фотоматеріали з проведення «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності» минулого року. Школу оформлюють стендами, стінгазетами і плакатами з крилатими висловами про безпеку, здоров'я, правила поведінки.

У період проведення «Тижня...» бажано вести радіопередачі під час великої перерви, повідомляти про заплановані заходи, місце і час їх проведення, підсумки і результати роботи, називати прізвища учнів і класи, які найбільш відзначилися за цей період.

 

Орієнтовний план проведення

«Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності» (осінній)

Понеділок

1. Проведення міні-лекторію під рубрикою «Це повинен знати кожен». Правила поведінки в зимову пору року: «Переохолодження організму. Відмороження».

2. Проведення виховної години: «Твоя безпека - це твоя уважність».

3. Проведення конференції (семінару) на тему: «Сучасні проблеми безпеки життєдіяльності».

Вівторок

1. Проведення міні-лекторію під рубрикою «Це повинен знати кожен». Правила поведінки в зимову пору року: «Обережно, ожеледиця», «Небезпечні бурульки».

2. Проведення брейн-рингу (конкурсу, КВК) серед команд старшокласників на тему:«Надзвичайні ситуації та вихід з них».

3. Організація конкурсу стінгазет для учнів молодших та середніх класів «Безпечна поведінка на канікулах» або «Правила безпеки».

Середа

1.   Проведення міні-лекторію під рубрикою «Це повинен знати кожен». Правила поведінки в зимову пору року: «Небезпечні забави, тонкий лід».

2. Проведення вікторини для учнів середніх класів: «Правила безпечної поведінки».

3. Проведення змагання серед старшокласників: «Юний рятувальник».

Четвер

1.    Проведення міні-лекторію під рубрикою «Це повинен знати кожен». Правила поведінки в зимову пору року: «Грип», «Обережно, ртуть!».

2.  Проведення дебатів серед учнів старших класів:«Твоє життя - твій вибір».

3.  Організація екскурсії у підрозділи Управління ДСНС України області на пожежно-технічні виставки для учнів молодших та середніх класів.

П'ятниця

1.    Проведення міні-лекторію під рубрикою «Це повинен знати кожен». Правила поведінки в зимову пору року: «Святкуйте безпечно. Петарди».

2.  Перегляд та обговорення відеоматеріалів, відеофільмів про надзвичайні ситуації та правила поведінки в них.

3.Нагородження переможців конкурсів, змагань, активних учнів школи.

 

Орієнтовний план проведення

«Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності» (весняний)

                                         Понеділок

1. Проведення міні-лекторію під рубрикою «Це повинен знати кожен». Правила поведінки в весняно-літню пору року: «Поведінка на воді».

2. Проведення виховної години: «Загартовування організму», «Перша допомога при сонячному (тепловому) ударі».

3. Проведення конференції (семінару) на тему: «Чиста вода. Охорона водних ресурсів».

Вівторок

1.      Проведення міні-лекторію під рубрикою «Це повинен знати кожен». Правила поведінки в весняно-літню пору року: «Отруєння грибами».

2.   Проведення брейн-рингу серед команд старшокласників на тему: «Основи пожежної безпеки».

3. Організація конкурсу стінгазет для учнів молодших та середніх класів «Безпечне довкілля» або колажів «Коли електроприлади бувають небезпечні».

Середа

1. Проведення міні-лекторію під рубрикою «Це повинен знати кожен». Правила поведінки в весняно-літню пору року: «Якщо ви заблукали в лісі».

2. Проведення вікторини для учнів середніх класів: «Виживання в екстремальній ситуації».

3. Проведення змагання серед старшокласників: «Юний рятувальник».

Четвер

1. Проведення міні-лекторію під рубрикою «Це повинен знати кожен». Правила поведінки в весняно-літню пору року: «Обережно, вибухонебезпечні предмети», «Блискавка!».

2. Проведення дебатів серед учнів старших класів: «Паління - чи це загроза для здоров'я людини».

3. Написання літературних творів: «Героїчна професія - рятувальник».

П'ятниця

1.    Проведення міні-лекторію під рубрикою «Це повинен знати кожен». Правила поведінки в весняно-літню пору року: «Кліщі».

2.  Перегляд та обговорення відеоматеріалів про надзвичайні ситуації.

3.Нагородження переможців конкурсів, змагань, активних учнів школи.

ПЕРЕЛІК

нормативно-правових актів у сфері цивільного захисту

 

Кодекс цивільного захисту України від 02.10.2012 № 5403-VІ (із змінами  і доповненнями);

Постанова КМУ від 26.06.2013 № 444 «Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях» зі змінами;

Постанова КМУ від 23.10.2013 № 819 «Про затвердження Порядку проведення захисту»; навчання керівного складу та фахівців, діяльність яких пов’язана з організацією і здійсненням заходів з питань цивільного захисту» зі змінами; 

Постанова КМУ від 26.06.2013 № 443 «Про затвердження Порядку підготовки до дій за призначенням органів управління та сил цивільного захисту;

Наказ МВС України від 09.07.2018 № 579 «Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту»;

Наказ ДСНС України від 06.06.14 № 310 «Про затвердження Програми загальної підготовки працівників підприємств, установ та організацій до дій у надзвичайних ситуаціях» (Із змінами, внесеними згідно з Наказом Державної служби України з надзвичайних ситуацій № 458 від 08.08.2014 )

Наказ МВС від 28.11.2019р. №991 «Про затвердження Порядку організації та проведення спеціальних об'єктових навчань і тренувань з питань цивільного захисту»;

Рекомендації  щодо проведення спеціальних об’єктових навчань і тренувань з питань цивільного захисту,  лист ДСНС України від 26.04.2017р. №16-6361/161.

 

 

 

 

 

Немає коментарів:

Дописати коментар