пʼятницю, 10 квітня 2020 р.



Методичні рекомендації з питань організації та проведення
«Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності»
у закладах загальної середньої освіти


Методичні рекомендації укладені на допомогу педагогічним працівникам   закладів освіти.

Укладачі: Сагайдак Л. Д.,  завідувач  обласним методичним кабінетом, Галькевич О.П., завідувач навчально-консультаційного пункту НМЦ ЦЗ та  БЖД Тернопільської області

Затверджено на засіданні методичної наради НМЦ ЦЗ та БЖД Тернопільської області
Протокол №7 від  24 вересня 2018 р.

Методичні рекомендації з питань організації та проведення «Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності» у закладах освіти

«Швидше всього наздоганяє
та небезпека, яку зневажають»
Публіцій Сір


Сьогодні, як ніколи, зростає роль освіти у підготовці школяра до самостійного життя у світі, де кількість надзвичайних ситуацій постійно зростає, екологічна ситуація погіршується. Життєво необхідно озброїти дітей знаннями, вміннями і розумінням важливості збереження власного здоров'я. Тому виховання здорового покоління, зі сформованою культурою безпечної поведінки, з засвоєними алгоритмами дій в умовах надзвичайних ситуацій, одне з пріоритетних завдань, яке стоїть перед освітою.


Щорічно Кабінет Міністрів України своїм розпорядженням «Про затвердження плану основних заходів цивільного захисту на рік», Міністерство освіти і науки України видає накази, що вимагають в закладах освіти організовувати проведення «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності».
Основна мета проведення «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності» - допомогти сформувати в учнів свідоме ставлення до свого життя і здоров'я, оволодіти основами здорового  та безпечного способу життя, життєвими навичками безпечної для життя і здоров'я поведінки у повсякденному житті та при виникненні надзвичайних ситуацій.
Суть проведення «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності» полягає в ефективній організації навчально-виховного процесу, який дозволятиме учням оволодіти основами знань про здоровий спосіб життя, формувати правила безпечної поведінки та дотримання їх у різних життєвих ситуаціях.
«Тиждень знань з основ безпеки життєдіяльності» може включати такі етапи:
  чітко продумана організація навчально-виховного процесу;
  використання міжпредметних зв'язків;
  моделювання чи створення ігрових навчальних ситуацій;
  засвоєння правил поведінки, які гарантують безпеку життя дитини.
Оскільки безпека життєдіяльності - предмет інтегрований, тому при проведенні заходів, слід опиратися на знання учнів з біології, географії, хімії, фізики, основ медико-санітарної підготовки тощо.
Успішне втілення завдань, які поставлені перед освітніми закладами з навчання та виховання дітей, ознайомлених з правилами безпеки, можливе тільки при поєднанні зусиль при проведенні уроків та позакласних заходів.
«Тиждень знань з основ безпеки життєдіяльності» проводиться двічі на рік, в переважній більшості в жовтні-листопаді та квітні-травні.
Тематичний план проведення «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності» повинен охоплювати такі аспекти:
  Небезпека вдома й на вулиці. Основні правила поведінки:
-  під час літнього відпочинку на воді, біля водоймищ;
-  при виникненні пожежі;
-  під час грози, сильного вітру, шквалів;
-  під час подорожі до лісу;
-  під час збирання грибів та лікарських рослин;
-  на транспорті, автошляхах та залізниці;
-  при експлуатації побутових електроприладів;
-  при користуванні предметами побутової хімії та піротехнічними засобами;
-  при виявленні розливів ртуті;
-    при знаходженні вибухонебезпечних предметів або маловідомих предметів;
-    при зустрічі зі свійськими та дикими тваринами.
Підбір матеріалів і форма навчання повинні відповідати віковим групам дітей: 1-4 класи, 5-7 класи, 8-11 класи.
Необхідно приділити увагу розбору практичних питань із навчання дітей правильному поводженню в різних життєвих ситуаціях.
Зміст роботи під час «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності» слід планувати відповідно до сезонних ризиків. Наприклад, в осінньо-зимовий період варто більше уваги звертати на правила поведінки на льоду, під час ожеледиці, в мороз, під час новорічних та Різдвяних святкувань, тощо. Весною слід наголошувати на правилах поведінки на воді,  на дорозі, в лісі, в побуті, під час спеки.
У «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності» можна виокремити такі компоненти: практичний, теоретичний, ігровий.
Практичний компонент передбачає здійснення школярами будь-яких практичних дій: підготовка стінгазет, плакатів, проведення спортивних естафет, тощо.
Теоретичний компонент може бути дуже різноманітним. Його основне завдання - розширити знання школярів про основи безпеки життєдіяльності, про різного роду надзвичайні ситуацій та правила поведінки під час їх виникнення, про безпеку у повсякденному житті та ведення здорового способу життя. На конференції, диспути, дискусії, дебати, круглі столи можуть бути запрошені фахівці в цих галузях.
Ігровий компонент (конкурси, вікторини, турніри, рольові ігри, театралізовані вистави) найбільш видовищний в «Тижні знань з основ безпеки життєдіяльності».У ньому можуть брати участь усі школярі. У конкурсах і турнірах може проявлятися й просто бажання перемогти, бути першим. Це добре, адже учні засвоюють необхідну інформацію і проявляють свої здібності та знання.
Інтерактивні методики, які варто застосовувати в рамках проведення «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності» дадуть змогу задіяти не тільки свідомість дитини, але й її почуття, емоції, вольові якості, тобто залучатимуть до процесу навчання «цілісну людину». І це сприятиме кращому засвоєнню навчального матеріалу.
Основними вимогами до організації «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності» є:
1.Залучення всіх учнів з урахуванням їхніх інтересів і здібностей.
2. Органічне поєднання навчальної і позанавчальної діяльності.
3. Практична спрямованість заходів.
Наприкінці «Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності» необхідно підбити підсумки змагань, конкурсів між класами, нагородити переможців.

Рекомендації щодо проведення «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності»
Головними дійовими особами в організації «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності» є учні.
Основні заходи «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності» можуть бути такими:
підготовка й оформлення плану проведення «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності»;
•підготовка і проведення міні-лекторію або серії передач по шкільній радіотрансляційній мережі під рубрикою «Це повинен  знати кожен»;
підготовка і проведення виховних годин у кожному класі. Наприклад: «Твоя безпека - це твоя уважність»;
випуск стінгазет і проведення конкурсу на кращу стінгазету. Наприклад: «Безпечне довкілля», «Безпечна поведінка на канікулах»;
проведення конкурсу плакатів, колажів. Наприклад: «Будь уважним», «Правила безпеки», «Коли електроприлади бувають небезпечні», «Твоя безпека залежить від тебе»;
•проведення конкурсів, КВК, брейн-рингів. Наприклад: «Надзвичайні ситуації  та вихід з них», «Азбука безпеки», «Сам собі рятувальник»;
•проведення вікторин. Наприклад: «Правила безпечної поведінки», «Безпека та загрози», «Виживання в екстремальній ситуації»;
проведення конференцій, семінарів, круглих столів. Наприклад: «Сучасні проблеми безпеки життєдіяльності», «Екологічні проблеми сьогодення», «Чиста вода»;
написання творів на тему: «Героїчна професія - рятувальник»;
•проведення дебатів, диспутів. Наприклад: «Твоє життя - твій вибір», «Чи слід легалізувати легкі наркотики», «Паління - чи це загроза для здоров'я людини»;
  організація виставки дитячих робіт. Наприклад: «НС очима дітей»;
  проведення спортивних змагань зі включенням етапів за програмою юних рятувальників Всеукраїнського громадського дитячого руху «Школа безпеки»;
  демонстрація відеофільмів про надзвичайні ситуації та загрози, які вони несуть, про героїчну працю рятувальників тощо;
  виступи команд юних рятувальників
  проведення екскурсій у підрозділи Управління ДСНС України в області, на пожежно-технічні виставки;
  оформлення стендів за тематикою: «Безпека у повсякденному житті».
План проведення «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності» готується за 10 днів до початку проведення. За тиждень до початку на черговому засіданні комітету з його підготовки і проведення звітують відповідальні за кожен захід, визначають порядок вручення призів і нагород переможцям, активістам. Керівництво школи призначає голів журі окремих конкурсів.
За 3-4 дні до початку «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності» у вестибюлі школи вивішуються оголошення з програмою, а в день відкриття - плакат «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності» на якому розміщуються план проведення, умови проведення окремих конкурсів, теми семінарів, конференцій, виступів на конференціях, а також фотоматеріали з проведення «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності» минулого року. Школу оформлюють стендами, стінгазетами і плакатами з крилатими висловами про безпеку, здоров'я, правила поведінки.
У період проведення «Тижня...» бажано вести радіопередачі під час великої перерви, повідомляти про заплановані заходи, місце і час їх проведення, підсумки і результати роботи, називати прізвища учнів і класи, які найбільш відзначилися за цей період.

Орієнтовний план проведення
«Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності» (осінньо-зимовий)
Понеділок
1. Проведення міні-лекторію під рубрикою «Це повинен знати кожен». Правила поведінки в зимову пору року: «Переохолодження організму. Відмороження».
2. Проведення виховної години: «Твоя безпека - це твоя уважність».
3. Проведення конференції (семінару) на тему: «Сучасні проблеми безпеки життєдіяльності».
Вівторок
1. Проведення міні-лекторію під рубрикою «Це повинен знати кожен». Правила поведінки в зимову пору року: «Обережно, ожеледиця», «Небезпечні бурульки».
2. Проведення брейн-рингу (конкурсу, КВК) серед команд старшокласників на тему:«Надзвичайні ситуації та вихід з них».
3. Організація конкурсу стінгазет для учнів молодших та середніх класів «Безпечна поведінка на канікулах» або «Правила безпеки».
Середа
1.   Проведення міні-лекторію під рубрикою «Це повинен знати кожен». Правила поведінки в зимову пору року: «Небезпечні забави, тонкий лід».
2. Проведення вікторини для учнів середніх класів: «Правила безпечної поведінки».
3. Проведення змагання серед старшокласників: «Юний рятувальник».
Четвер
1.    Проведення міні-лекторію під рубрикою «Це повинен знати кожен». Правила поведінки в зимову пору року: «Грип», «Обережно, ртуть!».
2.  Проведення дебатів серед учнів старших класів:«Твоє життя - твій вибір».
3.  Організація екскурсії у підрозділи Управління ДСНС України області на пожежно-технічні виставки для учнів молодших та середніх класів.
П'ятниця
1.    Проведення міні-лекторію під рубрикою «Це повинен знати кожен». Правила поведінки в зимову пору року: «Святкуйте безпечно. Петарди».
2.  Перегляд та обговорення відеоматеріалів, відеофільмів про надзвичайні ситуації та правила поведінки в них.
3.Нагородження переможців конкурсів, змагань, активних учнів школи.

Орієнтовний план проведення
«Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності» (весняний)
                                         Понеділок
1. Проведення міні-лекторію під рубрикою «Це повинен знати кожен». Правила поведінки в весняно-літню пору року: «Поведінка на воді».
2. Проведення виховної години: «Загартовування організму», «Перша допомога при сонячному (тепловому) ударі».
3. Проведення конференції (семінару) на тему: «Чиста вода. Охорона водних ресурсів».
Вівторок
1.      Проведення міні-лекторію під рубрикою «Це повинен знати кожен». Правила поведінки в весняно-літню пору року: «Отруєння грибами».
2.   Проведення брейн-рингу серед команд старшокласників на тему: «Основи пожежної безпеки».
3. Організація конкурсу стінгазет для учнів молодших та середніх класів «Безпечне довкілля» або колажів «Коли електроприлади бувають небезпечні».
Середа
1. Проведення міні-лекторію під рубрикою «Це повинен знати кожен». Правила поведінки в весняно-літню пору року: «Якщо ви заблукали в лісі».
2. Проведення вікторини для учнів середніх класів: «Виживання в екстремальній ситуації».
3. Проведення змагання серед старшокласників: «Юний рятувальник».
Четвер
1. Проведення міні-лекторію під рубрикою «Це повинен знати кожен». Правила поведінки в весняно-літню пору року: «Обережно, вибухонебезпечні предмети», «Блискавка!».
2. Проведення дебатів серед учнів старших класів: «Паління - чи це загроза для здоров'я людини».
3. Написання літературних творів: «Героїчна професія - рятувальник».
П'ятниця
1.    Проведення міні-лекторію під рубрикою «Це повинен знати кожен». Правила поведінки в весняно-літню пору року: «Кліщі».
2.  Перегляд та обговорення відеоматеріалів про надзвичайні ситуації.
3.Нагородження переможців конкурсів, змагань, активних учнів школи.

ПЕРЕЛІК
нормативно-правових актів у сфері цивільного захисту

-        Кодекс цивільного захисту України від 02.10.2012 № 5403-VІ (із змінами  і доповненнями, внесеними Законами України від 14.05.2013 № 224 -VІІ та від 20.06.2013 № 353 – VІІ);
-         Постанова КМУ від 26.06.2013 № 444 «Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях» (зі змінами від 26 липня 2018 р. № 592);
-        Постанова КМУ від 23.10.2013 № 819 «Про затвердження Порядку проведення захисту»; навчання керівного складу та фахівців, діяльність яких пов’язана з організацією і здійсненням заходів з питань цивільного захисту» із змінами  внесеними; згідно постанови КМУ від 28.03.2018 № 230;
-        Постанова КМУ від 26.06.2013 № 443 «Про затвердження Порядку підготовки до дій за призначенням органів управління та сил цивільного захисту;
-        Наказ МВС України від 09.07.2018 № 579 «Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту»;
-     Наказ ДСНС України від 06.06.14 № 310 «Про затвердження Програми загальної підготовки працівників підприємств, установ та організацій до дій у надзвичайних ситуаціях» (Із змінами, внесеними згідно з Наказом Державної служби України з надзвичайних ситуацій № 458 від 08.08.2014 )
-     Наказ МВС від 28.11.2019р. №991 «Про затвердження Порядку організації та проведення спеціальних об'єктових навчань і тренувань з питань цивільного захисту»;
-     Рекомендації  щодо проведення спеціальних об’єктових навчань і тренувань з питань цивільного захисту,  лист ДСНС України від 26.04.2017р. №16-6361/161.






Немає коментарів:

Дописати коментар