пʼятницю, 10 квітня 2020 р.




державна служба україни
з  надзвичайних ситуацій


навчально-методичний центр цивільного захисту та безпеки життєдіяльності тернопільської області
НМЦ_ЗНАК_прозорий
 

Методичні рекомендації з питань організації та проведення
«Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності»
у закладах дошкільної  освіти


Методичні рекомендації укладені на допомогу педагогічним працівникам закладів дошкільної освіти  області

Укладачі:   Сагайдак Л. Д.,  завідувач  методичним кабінетом НМЦ ЦЗ                          та  БЖД Тернопільської області
Галькевич О.П., завідувач навчально-консультаційного пункту НМЦ ЦЗ та  БЖД Тернопільської області

Затверджено на засіданні методичної комісії НМЦ ЦЗ та БЖД Тернопільської області
Протокол № 5 від 28 травня 2018 р.
Методичні рекомендації з питань організації та проведення «Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності» у закладах дошкільної освіти.

«Швидше всього наздоганяє
та небезпека, яку зневажають»
Публіцій Сір


Сьогодні, як ніколи, зростає роль освіти у підготовці дітей до самостійного життя, де кількість надзвичайних ситуацій постійно зростає, екологічна ситуація погіршується. Життєво необхідно озброїти дітей знаннями, вміннями і розумінням важливості збереження власного здоров'я. Тому виховання здорового покоління, зі сформованою культурою безпечної поведінки, з засвоєними алгоритмами дій в умовах надзвичайних ситуацій, одне з пріоритетних завдань, яке стоїть перед освітою.

Щорічно Кабінет Міністрів України своїм розпорядженням «Про затвердження плану основних заходів цивільного захисту на рік», Міністерство освіти і науки України та  Державної служби  України з надзвичайних ситуацій видають свої накази, які рекомендують в закладах дошкільної  освіти організовувати проведення «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності».
Основна мета проведення «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності» - допомогти сформувати в дітей свідоме ставлення до свого життя і здоров'я, оволодіти основами здорового та безпечного  способу життя.
Суть проведення «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності» полягає в ефективній організації освітнього процесу, який дозволятиме дітям оволодіти основами знань про здоровий спосіб життя, формувати правила безпечної поведінки та дотримання їх у різних життєвих ситуаціях.
«Тиждень знань з основ безпеки життєдіяльності» може включати такі технологічні етапи:
  чітко продумана організація освітнього процесу;
  моделювання чи створення ігрових навчальних ситуацій;
  засвоєння правил поведінки, які гарантують безпеку життя дитини.
«Тиждень знань з основ безпеки життєдіяльності» проводиться двічі на рік(квітень - травень , жовтень-листопад).
Тематичний план проведення «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності» повинен охоплювати такі аспекти:
-  Сам удома. Небезпека на вулиці. Основні правила поведінки:
-  при експлуатації побутових електроприлад;
-  в супермаркеті;
-  під час літнього відпочинку на воді, біля водоймищ;
-  при виникненні пожежі;
-  під час грози, сильного вітру, шквалів;
-  під час подорожі до лісу;
-  під час збирання грибів та лікарських рослин;
-  на транспорті, автошляхах та залізниці;
-  при користуванні предметами побутової хімії та піротехнічними засобами;
-  при виявленні розливів ртуті;
-    при знаходженні вибухонебезпечних предметів або маловідомих предметів;
-    при зустрічі зі свійськими та дикими тваринами
Підбір матеріалів і форма навчання повинні відповідати віковим групам дітей.
Необхідно приділити увагу розбору практичних питань із навчання дітей правильному поводженню в різних життєвих ситуаціях.
Зміст роботи під час «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності» слід планувати відповідно до сезонних ризиків. Наприклад, в зимовий період варто більше уваги звертати на правила поведінки на льоду, під час ожеледиці, в мороз, під час новорічних та Різдвяних святкувань, тощо. Весною слід наголошувати на правилах поведінки на воді, в лісі, в побуті і т. д.
У «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності» можна виокремити такі компоненти: практичний, теоретичний, ігровий.
Практичний компонент передбачає здійснення дітьми будь-яких практичних дій: це малювання малюнка, ліплення, проведення спортивних естафет, тощо.
Теоретичний компонент може бути дуже різноманітним. Його основне завдання - розширити знання діток про основи безпеки життєдіяльності, про різного роду надзвичайні ситуацій та правила поведінки під час їх виникнення, про безпеку у повсякденному житті та ведення здорового способу життя. На заняття можуть бути запрошені фахівці в цих галузях.
Ігровий компонент (конкурси, вікторини, рольові ігри, театралізовані вистави) найбільш видовищний в «Тижні знань з основ безпеки життєдіяльності». У ньому можуть брати участь усі дітки. У конкурсах може проявлятися й просто бажання перемогти, бути першим. Це добре, адже малюки засвоюють необхідну інформацію, а заодно проявляють свої здібності та знання.
Інтерактивні методики, які варто застосовувати в рамках проведення «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності» дадуть змогу задіяти не тільки свідомість дитини, але й її почуття, емоції, вольові якості, тобто залучатимуть до процесу навчання «цілісну людину».
І це сприятиме кращому засвоєнню навчального матеріалу.
Основними вимогами до організації «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності» є:
1. Залучення всіх дітей з урахуванням їхніх інтересів і здібностей.
2.  Органічне поєднання навчальної і виховної діяльності.
3.           Практична спрямованість заходів.
Наприкінці «Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності» необхідно підбити підсумки конкурсів, нагородити переможців.


Рекомендації щодо проведення
«Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності».
Головними дійовими особами в організації «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності» є діти.
Основні заходи «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності» можуть бути такими:
підготовка й оформлення плану проведення «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності» (Додаток №1);
•підготовка і проведення міні-лекторію під рубрикою «Це повинен  знати кожен»;
підготовка і проведення виховних годин у кожному класі. Наприклад: «Твоя безпека - твоя уважність»;
проведення конкурсу на кращий малюнок. Наприклад: «Безпечне довкілля», «НС – очима дітей»; «Сам собі рятувальник»;
проведення конкурсу плакатів, колажів. Наприклад: «Будь уважним», «Правила безпеки», «Коли електроприлади бувають небезпечні», «Твоя безпека залежить від тебе»;
•проведення вікторин. Наприклад: «Правила безпечної поведінки», «Безпека та загрози», «Виживання в екстремальній ситуації»;
  демонстрація мультиків відеофільмів про надзвичайні ситуації та загрози, які вони несуть, про героїчну працю рятувальників тощо;
  проведення екскурсій у підрозділи ДСНС України в області, на пожежно-технічні виставки;
  оформлення стендів за тематикою: «Безпека у повсякденному житті».
План проведення «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності» (Додаток №1) розробляється за 10 днів до початку проведення. За тиждень до початку з його підготовки і проведення завідуючій та методисту звітують відповідальні за кожен захід, визначають порядок вручення призів і нагород переможцям.
За 3-4 дні до початку «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності» у вестибюлі закладу освіти вивішуються оголошення з програмою, а в день відкриття - плакат «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності» на якому розміщуються план проведення «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності», умови проведення окремих конкурсів, вистав, виступів, а також фотоматеріали з проведення «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності» минулого року.
В закладах освіти  оформляються стенди, стінгазети і плакати з крилатими висловами про безпеку, здоров'я, правила поведінки.

Орієнтовний план проведення
«Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності» (зимовий)
Понеділок
1. Проведення заняття на тему: «Це повинен знати кожен». Правила поведінки в зимову пору року: «Переохолодження організму. Відмороження».
2.Проведення виховної години: «Твоя безпека - це твоя уважність».
3.Презентація вистави «Сучасні проблеми безпеки життєдіяльності».
Вівторок
1.Проведення заняття на тему: «Це повинен знати кожен». Правила поведінки в зимову пору року: «Обережно, ожеледиця», «Небезпечні бурульки».
2.Проведення конкурсу серед дітей старшої групи на тему:«Надзвичайні ситуації та вихід з них».
3.Організація конкурсу для середньої та молодшої груп на тему: «Правила безпеки».
Середа
1.  Проведення заняття на тему: «Це повинен знати кожен». Правила поведінки в зимову пору року: «Небезпечні забави, тонкий лід».
2.Проведення вікторини для усіх груп: «Правила безпечної поведінки».
Четвер
1.   Проведення заняття на тему: «Це повинен знати кожен». Правила поведінки в зимову пору року: «Грип», «Обережно, ртуть!».
2. Презентація вистави:«Твоє життя - твій вибір».
3. Організація екскурсії у підрозділи Управління ДСНС України, на пожежно-технічні виставки для дітей  дошкільного віку.
П'ятниця
1.   Проведення заняття на тему: «Це повинен знати кожен». Правила поведінки в зимову пору року: «Святкуйте безпечно. Петарди, хлопушки».
2. Перегляд та обговорення мультиків, відеофільмів про надзвичайні ситуації та правила поведінки в них.
3.Нагородження переможців конкурсів.

Орієнтовний план проведення
«Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності» (весняний)
Понеділок
1. Проведення заняття на тему: «Це повинен знати кожен». Правила поведінки в весняно-літню пору року: «Поведінка на воді».
2.Проведення виховної години: «Загартовування організму», «Перша допомога при сонячному (тепловому) ударі».
3.Проведення виховної години на тему: «Чиста вода. Охорона водних ресурсів».
Вівторок
1.     Проведення заняття на тему: «Це повинен знати кожен». Правила поведінки в весняно-літню пору року: «Отруєння грибами».
2.  Презентація вистави «Основи пожежної безпеки».
3.Організація конкурсу малюнку для дітей середньої та старшої груп  «Безпечне довкілля» або колажів «Коли електроприлади бувають небезпечні».
Середа
1.Проведення заняття на тему: «Це повинен знати кожен». Правила поведінки в весняно-літню пору року: «Якщо ви заблукали в лісі».
2.Проведення вікторини для діток молодшої групи: «Виживання в екстремальній ситуації».
3.Презентація вистави діткам усіх груп: «Юний рятувальник».

Четвер
1.Проведення заняття на тему: «Це повинен знати кожен». Правила поведінки в весняно-літню пору року: «Обережно, вибухонебезпечні предмети»,«Блискавка!».
2.Проведення виховних годин серед дітей молодших, середніх та старших груп: «Правила безпечної поведінки у повсякденному житті».
П'ятниця
1.   Проведення заняття на тему: «Це повинен знати кожен». Правила поведінки в весняно-літню пору року: «Кліщі».
2. Перегляд та обговорення мультиків, відеоматеріалів про надзвичайні ситуації.
3.Нагородження переможців конкурсів




Додаток №1 
Затверджую”
Керівник (назва закладу освіти)
                                                                                      _______ А.Є.Головко
                                                                                                     «         » травня 20__ р.
                                                         План заходів
Тижня з основ безпеки життєдіяльності
у Тернопільському (назва закладу  освіти) ___
з 15.05.20_р. по 20.05.20_р.
Дата проведення
Назва заходу
Відповідальний
Примітка про виконання
15.04._р.
Обговорення на нараді плану проведення Тижня безпеки життєдіяльності
Методист,
Психолог

15.04.1_р. –
20.04.1_р.
Проведення Тижня безпеки життєдіяльності


Педагогічний та дитячі колективи ЗДО

17.04._р.
Проведення святкового заходу, присвяченого Тижню
Методист, муз керівник, психолог

15.04._р. –
  20.04._р.
Проведення конкурсу дитячих малюнків, віршів в рамках Тижня
вихователі

Згідно плану проведення Тижня (додається)
Проведення занять, виховних годин в групах ДНЗ

Вихователі

20.04._р.
Підведення підсумків проведення Тижня
Завідувач, педпрацівники Тижня





Додаток №2

Назва закладу освіти

НАКАЗ

від     квітня 20_ року                                                                                        
м. Тернопіль

Про проведення Тижня знань з основ
безпеки життєдіяльності

Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 12.02.20_р. №_-р «Про затвердження плану основних заходів цивільного захисту на 20_ рік», спільного наказу Міністерства освіти і науки, Державної служби України з надзвичайних ситуацій від 16.04.2014 №462/204 «Про проведення Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності у дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладах України», розпорядження голови обласної державної адміністрації від 14.03.20_ року №_-од «Про затвердження плану основних заходів цивільного захисту Тернопільської області на 20_ рік», спільного наказу Департаменту освіти і науки Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Тернопільській області від 08.05.2014 №170/335 «Про проведення Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності у дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладах області».

НАКАЗУЮ:

1.    Провести  у (назва закладу освіти) з  26.04.201_ року по 30.04.201_ року Тиждень знань з основ безпеки життєдіяльності .
2.    Вихователям груп (назва  закладу освіти)  до 15.04.20_ року розробити та погодити план проведення Тижня для кожної групи.
3.    Звіт про проведення Тижня знань з безпеки життєдіяльності подати у відділ освіти райдержадміністрацій(управління освіти і науки _______ міської ради).
4.    Педагогічних працівників, які брали активну участь у заходах нагородити грамотами та подяками.
5.    Контроль за виконанням    даного наказу покласти на методиста Колесник О.В..

Директор   закладу освіти                                                 А.В. Хмара


Додаток №3
ОРГАНІЗАЦІЯ РОБОТИ
у (назва  закладу освіти)
з питань безпеки життєдіяльності

Відповідно до Кодексу ЦЗ України - культура безпеки життєдіяльності населення - це сукупність цінностей, стандартів, моральних норм і норм поведінки, спрямованих на підтримання самодисципліни як способу підвищення рівня безпеки.
Проблема безпеки дитини, уміння захистити себе завжди була актуальною. Більше 50% дітей 5-6-річного віку батьки залишають вдома самих, без нагляду дорослих. Статистика свідчить щодо високого рівня травматизму серед старших дошкільників та молодших школярів. І якщо серед школярів переважає вуличний травматизм, то дошкільники отримують побутові та домашні травми.
Ми, дорослі, повинні допомогти сформувати у дитини перші уявлення про навколишній світ, адже найвища цінність суспільства – людина, її життя і здоров’я. Необхідно зауважити, що з кожним роком збільшується кількість факторів, що негативно впливають на життя і здоров’я людини.
Практичні знання, які дитина отримує в ході ігрового тренінгу не опосередковані, а є результатом набутого життєвого досвіду. Тренінг дозволяє кожній дитині побути в ситуації, яка подібна критичній, життєвій та самостійно знайти вірне рішення, відпрацювати алгоритм поведінки в тій чи іншій ситуації.
Формування у дітей дошкільного віку свідомої безпечної поведінки повинно базуватись на позитивних прикладах поведінки дорослих. Особливу увагу приділяти роботі з сім’єю, зробити батьків своїми однодумцями  і виховувати у дітей духовне і фізичне здоров’я .
Саме дошкільні навчальні заклади є першочерговими та базовими у процесі створення у дітей на все життя стереотипу здорового способу життя, формування правил безпечної поведінки в повсякденному житті та при виникненні надзвичайних ситуацій.
Виховання в сім’ї залежить від загальної культури батьків, яким гарантується право вільного доступу до інформації про стан довкілля, про якість харчових продуктів і предметів побуту, а також право на її поширення.
Кожна дитина почуває себе у безпеці тоді, коли знає, як правильно діяти у певній ситуації. Сьогодні, навчаючи дітей правилам безпеки життєдіяльності, ми закладаємо надійний фундамент знань на майбутнє.
Брак життєвого досвіду, беззахисність і невміння діяти в критичних ситуаціях робить дитину уразливою в усіх відношеннях.
Робота з питань попередження випадків дитячого травматизму розподілена на два етапи.
І етап. До початку нового навчального року в закладі розробляються   комплексні заходи з безпеки життєдіяльності дітей. Видається наказ “Про організацію роботи з питань збереження життя та здоров’я дітей“. При підготовці наказу адміністрація керується спільним наказом Міністерства освіти і науки, Державної служби України з надзвичайних ситуацій від 16.04.2014 №462/204 «Про проведення Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності у дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладах України», розпорядженням голови обласної державної адміністрації від 14.03.20_ року №__-од «Про затвердження плану основних заходів цивільного захисту Тернопільської області на 20_ рік», спільним наказом Департаменту освіти і науки, Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Тернопільській області від 08.05.2014 №170/335 «Про проведення Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності у дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладах області».
Крім загальних заходів освітнього  закладу, кожен вихователь розробляє заходи для своїх груп. Всі педагогічні працівники, які відповідно до наказу по закладу проводять роботу з питань збереження життя та здоров`я дітей, мають відповідні плани заходів, які затверджуються завідувачем.
ІІ етап. Методист, психолог, надають методичну допомогу вихователям щодо порядку, форм та методів проведення занять з дітьми, консультують вихователів про порядок реєстрації проведення бесід та інструктажів з учнями, про порядок заповнення класних журналів. Заступник директора з виховної( навчально-виховної) роботи проводять навчально-методичні наради перед початком нового навчального року з вихователями та вчителями, складають перелік необхідних бесід, інструкцій з безпеки життєдіяльності і здоров’я учнів. Бесіди проводяться з метою навчання дітей безпечному поводженню в закладі освіти та у побуті.
З метою формування правил безпечної поведінки у  дітей під час освітнього процесу наприкінці навчального року проводиться Тиждень безпеки дитини  – травень, а Тиждень з основ безпеки життєдіяльності – жовтень-листопад.
ІІІ етап. Педагогічні працівники  вивчають, аналізують та узагальнюють матеріали  проведеної в дошкільному навчальному закладі роботи  з питань попередження випадків дитячого травматизму. Завідувач  видає підсумковий наказ «Про проведення Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності».
Педагогічні працівники, які сумлінно, творчо і активно працюють під час проведення Тижня, нагороджуються подяками, грамотами.

Додаток №4

Назва навчального закладу

НАКАЗ

м. Тернопіль (район)
від     квітня 20_ року                                                                           

Про підсумки проведення Тижня знань
з основ безпеки життєдіяльності

Відповідно до щорічного розпорядження Кабінету Міністрів України «Про затвердження плану основних заходів цивільного захисту на 2014 рік», спільного наказу Міністерства освіти і науки, Державної служби України з надзвичайних ситуацій від 16.04.2014 №462/204 «Про проведення Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності у дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладах України», щорічного розпорядження голови обласної державної адміністрації «Про затвердження плану основних заходів цивільного захисту Тернопільської області на _____ рік», спільного наказу Департаменту освіти і науки, Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Тернопільській області від 08.05.2014 №170/335 «Про проведення Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності у дошкільних та загальноосвітніх закладах області».
Відповідно до тематики Тижня в комплексі були проведені заходи:
· урочиста лінійка, присвячена відкриттю Тижня (методист Купріянова А.Д.; психолог Дурдинець Г.А.)
· тематична газета до проведення Тижня знань безпеки життєдіяльності учнів (вихователь старшої групи Козловська А.А.);
· заняття про надання домедичної допомоги (медсестра закладу Повалій Т.В..;
· конкурс на кращий дитячий малюнок на тематику Тижня у старших групах дошкільного навчального закладу (методист Купріянова А.Д.);
· зустріч із представниками Державної служби України з надзвичайних ситуацій, які провели тренінг з дітьми молодшої та середньо групи «Сам удома», правила безпеки на вулиці, дорозі, у побуті, з електроприладами; виховні години з батьками, години спілкування, ігри, конкурси на тематику Тижня (вихователі);


У зв’язку з цим,
НАКАЗУЮ:
         1. методисту Купріяновій А.Д., проаналізувати роботу вихователів під час проведення Тижня безпеки життєдіяльності. Провести нараду з вихователями на якій узагальнити позитивні моменти та недоліки у роботі з питань безпеки життєдіяльності дітей.
2. Переможцями у конкурсі малюнків визнати:
І місце – старша група «Сонечко» – Люльку Олену, Король Романа, Шепіт Юлю (вихователь Мандзій Г.Є.);
ІІ місце – старша група «Сонечко» – Гуменюк Оксану, Хоптян Єву, Кучму Леоніда (вихователь Мандзій Г.Є.);
ІІІ місце – старша група «Сонечко» – Тимошенко Юлю, Луцюка Тараса, Гарматюка Устима (вихователь Мандзій Г.Є.)

Переможців конкурсу та авторів найкращих робіт нагородити м’якими іграшками.
         4. Вихователям продовжити профілактичну роботу з питань основ безпеки життєдіяльності з дітьми закладу дошкільної освіти.
        5. Контроль за виконанням даного наказу покласти на методиста ЗДО Купріянову А.Д. та психолога Дурдинець Г.А.

 


Завідувач  ЗДО                                                                              О. Наконечна





























ПЕРЕЛІК
нормативно-правових актів у сфері цивільного захисту

-        Кодекс цивільного захисту України від 02.10.2012 № 5403-VІ (із змінами  і доповненнями, внесеними Законами України від 14.05.2013 № 224 -VІІ та від 20.06.2013 № 353 – VІІ);
-        Постанова КМУ від 26.06.2013 № 444 «Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях» (зі змінами від 26 липня 2018 р. № 592);
-        Постанова КМУ від 23.10.2013 № 819 «Про затвердження Порядку проведення захисту»; навчання керівного складу та фахівців, діяльність яких пов’язана з організацією і здійсненням заходів з питань цивільного захисту» із змінами  внесеними; згідно постанови КМУ від 28.03.2018 № 230;
-        Постанова КМУ від 26.06.2013 № 443 «Про затвердження Порядку підготовки до дій за призначенням органів управління та сил цивільного захисту»;
-        Наказ МВС України від 09.07.2018 № 579 «Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту»;
-         Наказ ДСНС України від 06.06.14 № 310 «Про затвердження Програми загальної підготовки працівників підприємств, установ та організацій до дій у надзвичайних ситуаціях» (Із змінами, внесеними згідно з Наказом Державної служби України з надзвичайних ситуацій № 458 від 08.08.2014 );
-     Наказ МВС від 28.11.2019р. №991 «Про затвердження Порядку організації та проведення спеціальних об'єктових навчань і тренувань з питань цивільного захисту»;
-     Рекомендації  щодо проведення спеціальних об’єктових навчань і тренувань з питань цивільного захисту,  лист ДСНС України від 26.04.2017р. №16-6361/161.

















Немає коментарів:

Дописати коментар